I annonssamarbete med FITBIT

Att nå nya träningsmål ger energi till att fortsätta träna. Men hur gör du för att lyckas? Här är tipsen!

Drömmer du om att kunna lyfta din egen kroppsvikt eller springa milen under en timme? Att sätta upp träningsmål gör dig motiverad till att fortsätta med din träning. Här är tipsen som boostar träningen – allt från att ändra teknik till att använda rätt träningsaccessoar.

 

Du vill klara chins

Fitbit-chinsNy

Tänk på! Chins är tungt, därför behöver du ha tålamod. Det kanske inte går att göra tio direkt, börja med ett par som mål och trappa upp.

För att kunna dra upp sin egen kroppsvikt gäller det att ha en stark rygg så satsa på ryggövningar, så som latsdrag. Efter ett tag kan du göra excentriska chins, vilket betyder att du hoppar upp och bromsar på vägen ner. Nästa steg är att göra vanliga chins med gummiband under fötterna.

Du vill springa snabbare

Fitbit-lopning

Med långa, mjuka steg ökar du farten utan att bli trött.

Löpning stärker både muskler och skelett. Är du sugen på att springa snabbare är intervallträning det bästa. Boosta din löpning med aktivitetsarmbandet Fitbit Charge 3 med tillhörande app. Den visar vilket tempo du har och vilken pulszon du ligger i så att du orkar hela vägen i mål.

Visste du att hormonerna kan påverka din träning? Det sägs att om du styrketränar under första halvan av din menscykel får du bäst effekt av din träning.

Du vill öka vikter vid marklyft

Fitbit-marklyftNY

Kom ihåg att värma upp kroppen ordentligt innan du börjar ditt marklyftspass!

När det gäller marklyft är det viktigt att lyssna på kroppen. Generellt brukar den egna kroppsvikten vara ett bra mål, efter det kan du försiktigt öka lite åt gången. Lyssna på kroppen, om det börjar kännas obehagligt – backa!

Fitbit-appNY4
Ladda ner Fitbit-appen!

Med Fitbit-appen lever du ett hälsosamt och mer aktivt liv. Du kan bland annat registrera träningspass, hålla koll på pulsen, tempo, tid och sträckor när du springer. Dessutom kan du skapa vikt-, närings- och träningsmål och få hjälp till att hålla motivationen uppe. Det bästa: appen är superlätt att förstå.

Du vill orka cykla längre

Fitbit cykling

Tänk även på att trampa med hela foten, då får du kraft från hela benet.

Det är små saker som gör att du orkar med en längre cykelrunda. Sänk hastigheten, det gäller att orka längre – inte bli snabbare. Ett annat knep är att växla ner precis innan du kommer till en uppförsbacke, det gör så att mjölksyrekoncentrationen blir mindre och att musklerna inte blir trötta lika snabbt.

Du vill slå personligt rekord i armhävningar

Fitbit-armhavning

För att bli riktigt bra på armhävningar behöver du ha med det i ditt träningsprogram varje gång.

Armhävningar är en styrkeövning där hela din kropp tränas. För att bli riktigt bra behöver du öva både styrka och teknik. Gör armhävningar först på knä, då tränar du upp arm- och bröstmusklerna. Steg två är att göra dem på tå, då kopplar du på bålen och benen – där du behöver bli starkare för att orka göra fler.

Fitbit-faktaruta

Vill du ta löpningen till en helt ny nivå? Här får du veta hur du gör för att nå nya mål.