Ingefära är inte bara riktigt gott – det är nyttigt också. Men för att få de allra bästa hälsoeffekterna av ingefära så bör du äta eller dricka det varje dag! Här är 5 anledningar till varför:

1. Ingefära håller förkylningen borta

ät inte på kvällen

Anledningen till att ingefära kan motverka förkylningar är dess höga innehåll av antioxidanter. Äter du massor av antioxidanter kommer du öka kroppens naturliga försvar och därmed förhindra infektioner.

Det är däremot för sent att börja med ingefära när förkylningen redan brutit ut, så det är bättre att dricka ingefära varje dag för att då förebygga förkylningen! (Och att dessutom äta mängder av bär och grönsaker för att få i sig massor av antioxidanter som stärker immunförsvaret.)

Andra livsmedel som innehåller mycket antioxidanter: Bär, gurkmeja, kanel, kakao, svartpeppar. Tillsammans blir det jättemycket motståndskraft!

 

2. Ingefära är bra för matsmältningen (exempelvis vid IBS)

ingefära lindrar ibs

Studier visar att ingefära är välgörande för matsmältningen. Något som är särskilt bra för dig som ofta har ont i magen på grund av gaser, förstoppning eller svullen mage. Ingefäran fungerar på så sätt att den hjälper musklerna i magsäcken att slappna av så att maten lättare kan färdas vidare.

LÄS OCKSÅ: Svullen mage? Här är bästa behandlingen för just dina magproblem

 

3. (Rå!) ingefära ökar förbränningen

ingefära fettförbränning

Ja, ingefära ökar förbränningen. Gingeroler som finns i ingefära höjer nämligen kroppstemperaturen och zingerioner minskar fettinlagringen i cellerna. I studier på djur har det visat sig att ingefära kan hämma fettnedbrytning i tunntarmen, det gör att mindre fett tas upp av kroppen.

Men i rå ingefära finns gingerolerna i rätt skick. Du kan exempelvis riva lite ingefära över yoghurten om du vill äta den rå!

LÄS OCKSÅ: 9 tips för ökad fettförbränning

 

4. Ingefära sänker högt blodsocker (utan insulin!)

ingefära sänker blodsocker

I en forskning från University of Sydney kunde man se att extrakt från ingefära kan sänka och stabilisera höga blodsockernivåer. Ingefära stimulerar nämligen muskelcellerna att ta in mer socker från blodet – utan att använda insulin.

 

5. Ingefära lindrar illamående

ingefära mot illamående

Ingefära är sedan länge en vanlig huskur mot illamående, vid exempelvis graviditet. I vissa studier har ingefära till och med visat sig vara effektivare än vissa läkemedel mot åksjuka. Mår du illa ska du därför tugga på en rå ingefära eller dricka ingefära-te/shots.

 

Här är goda recept på ingefärashots och te!

linda nestor

NUVARANDE Så ökar du effekten av ingefära – 5 anledningar att få ut det bästa av roten
NÄSTA Löpteknik: 7 sätt att maxa ditt löpsteg (bra tips för skonsam och lättare löpning!)