Svårt att hinna med både träning och hund? Kombinera hundpromenaden med träningsövningar som är roliga för er båda. Här visar Anna Björk Svenningsen och hunden Billy sina fem favoriter.

Anna Björk Svenningsen, 53, tränar gärna med sin dansk-svenska gårdshund Billy, 4 år. Allt som behövs är en näve godis och en portion tålamod.

– Det är så viktigt att ha roligt tillsammans och att hunden får känna sig delaktig, säger Anna.

– Samarbetet kan leda till att du vill ta i lite extra och orkar mer.

5 träningsövningar för dig och din hund

Här är fem övningar som fungerar utmärkt att göra ihop med en medelstor hund. Lycka till!

1. Jägarvila med jaktsällskap
Hundtranany

Matte: Hitta ett träd, luta dig mot det och glid ner till sittande. Bra träning för lår, rumpa och bål.

Hund: Hoppa upp på den bekväma stolen matte fixat åt dig och balansträna genom att stå. Men vill du bara chilla så kan du lägga dig ner. Kanske bjuda på en puss när matte ser ut att ge upp – då kanske hon orkar en stund till.

2. Planka för den starka

Hundtrananyplank

Matte: I plankan tränar du hela kroppen, men framför allt stärker du mage och rygg. Placera armbågarna under axlarna och fördela tyngden så att du inte hänger på armarna. Spänn magen och titta ner i marken. Glöm inte bort att andas. När hunden hoppar upp ryggen blir den här redan tuffa övning ännu tuffare, så håll inte på för länge.

Hund: Försök att stå still när du har kommit upp och hittat balansen på mattes rygg.

3. Armhävningar med pepp
Hundtranany2

Matte: Hitta en stor sten eller en bänk att placera händerna på och spänn magmusklerna. Låt hunden sitta framför dig eller testa ”armhävningar med extra ryggtyngd”.

Hund: Sitt framför och peppa. ”Heja heja.” Men vill du ha en riktig utmaning kan du hoppa upp på mattes rygg och hitta balansen så att du inte trillar ner. Om matte kvider av ansträngning är det läge att hoppa ner.

4. Axelvärmande squats
Hundtrana5

Först gäller det att få upp hunden på axlarna. När ni har hittat balansen andas du in och spänner magen. Sänk dig långsamt ner som om du ska sätta dig på en stol. Res dig sedan snabbt upp igen, sträck på benen och spänn rumpan. Gör så många ni orkar.

Hund: Håll dig kvar och försök att göra dig så tung som möjligt.

5. Bänkdips med magkamrat
Hundtrana

Matte: Sitt på en bänk med händerna intill kroppen och benen så böjda eller raka som det passar dig bäst. Kommendera hunden upp på din mage. Gå ner med med rumpan mot marken, nära bänken. Armarna ska vara kvar på bänken. Böj dem och sträck sedan ut dem igen. Tio stycken klarar ni säkert.

Hund: Välj mellan att sitta och stå på matte. Det kan verka enkelt, men när hon rör sig gäller det stå kvar på magen.

Varsågod, här är övningarna i rörelse:

Av Annika Eriksson Foto Martin Svenningsen

Psst! Vill du lära dig mer om träning och hälsa?
Kolla in vår fullspäckade succébok:
stora boken om din hälsa

Boken innehåller bland annat:
➔ Så får du ordning på mat, träning och sömn
➔ Hitta dina socker-fällor och bli kvitt sötsuget
➔ Test: Vilken träning passar dig?
➔ Vägarna till hållbar viktsuccé
➔ Sov gott med metoderna som funkar

Köpknapp_rosa

NUVARANDE Så tränar du tillsammans med din hund (låt vovven bli din PT)
NÄSTA Vill du jobba med hälsa? Här är 10 yrken för dig!