Socker, salt, mjöl och gluten finns i nästan allt vi äter. Men skulle du få ett bättre humör och en gladare mage om du uteslöt något av detta ur din kost? Ta reda på om du är extra känslig!

Du sover gott, äter regelbundet, tränar bra, trivs på jobbet och med livet i stort – ändå krånglar magen, humöret eller orken. Det kan vara kroppen som reagerar på någon av våra vanligaste basvaror – mjöl, socker eller salt.

– Vi är mer känsliga än vi tror, säger Pernilla Inebäck, diplomerad näringsterapeut, holistisk coach och butikschef på en hälsokostbutik i Stockholm.

– Mycket av det vi äter i dag innehåller onaturliga ämnen, ihop med mängder av socker, mjöl och salt. Det belastar kroppen och gör den allt känsligare för vad vi äter.

Vill du testa om kroppen skulle må bättre av att utesluta mjöl, socker och/eller salt – undvik ämnet helt två veckor för att sedan prova att trappa upp lite åt gången.

– När du är ”ren” i kroppen känner du lättare vad det är som händer.

Det kan bli en ordentlig utmaning, socker är näst intill omöjligt att undvika helt. Det finns till och med i skinkan du lägger på smörgåsen.

– Salt hittar du också i allt från charkuterier och sås till choklad och kex – även söta kex som Digestive, som faktiskt innehåller mer salt än chips per hundra gram.

När det gäller mjöl, eller gluten som är ämnet kroppen oftast reagerar på, så tänk på att överkänslighet inte är samma sak som glutenintolerans.

– Testar du dig för glutenintolerans hos läkare så visar det bara om du är just intolerant och då har antikroppar mot gluten. Men du kan ändå vara mer eller mindre känslig mot det.

Att sluta med socker eller mjöl kan ge snabba resultat som mer ork och skönare mage. Drar du ner på salt märker du nog inte av de fysiska fördelarna lika direkt, små förbättringar i blodtryck eller njurfunktion brukar inte kännas.

– Däremot känner sig många lättare, eftersom salt binder vätska till din kropp.

LÄS OCKSÅ: 4 saker som händer om du slutar äta socker – på bara 10 dagar!

REAGERAR DIN KROPP PÅ SOCKER?

det händer i kroppen om du slutar äta socker

Tecken: Humörsvängningar, trötthet, dålig hy, yrsel, huvudvärk, ofokuserad, övervikt, problem med svamp i under-livet eller kraftigt sockerbegär.

Beror på: Socker tas lätt upp av blodet och gör att kroppen frisätter hormonet insulin, för att signalera till kroppens organ att de ska lagra energin. För mycket insulin sliter på kroppen, kan trötta ut bukspottkörteln (som producerar insulin) och öka risken för diabetes. Mycket socker i blodet kan orsaka ett inflammationstillstånd och på sikt leda till hjärtkärlsjukdom. Socker sti-
mulerar också hjärnans belöningscenter och skapar ha-begär, mer hos en del.

Testa att: Ta bort socker så långt det bara går – läs igenom innehållsförteckningar noga. Skippa även sötnings-medel, eftersom smaken i sig kan trigga sug. Räkna med huvudvärk första veckan – får du i dig tillräckligt med energi i övrigt så är den inte farlig.

Undvik: Förutom de uppenbara produkterna som godis, bakverk, läsk och saft – rensa bort juice, sylt, halv- och helfabrikat, produkter med sötningsmedel och se upp för dolt socker
i  yoghurt, flingor, kaviar med mera.

Bra alternativ: En liten mängd honung, råsocker eller kokossocker är att föredra framför raffinerat, vitt socker som inte har några som helst näringsämnen. Blötlagda torkade dadlar ger söt smak åt bakverk.

LÄS OCKSÅ: Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

REAGERAR DIN KROPP PÅ SALT?

reagerar din kropp på salt

Tecken: Svullen i kroppen – påsar under ögonen på morgonen eller svullna ben och fötter framåt kvällen. Mindre kännbara tecken är högt blodtryck och ansträngda njurar.

Beror på: Salt binder vätska i kroppen och höjer blodtrycket, vissa människor är mer genetiskt känsliga. Äldre är ofta känsligare än yngre.

Testa att: Rensa bort dina saltaste ovanor. Läs på innehållsförpackningarna och undvik mat som innehåller mer än 1,25 gram salt (= 0,5 gram natrium) per 100 gram. Smaka på maten innan du saltar och var sparsam med salt i kokvattnet.

Undvik: Lagrad ost, charkuterier, snabbmat, salta snacks, oliver, lakrits, köpekakor, Coca-Cola och titta noga på till exempel bröd, flingor och halv-
fabrikat.

Bra alternativ: Rena kryddor och örter (kryddblandningar innehåller oftast mycket salt). Örtsalt och mineralsalt innehåller mindre mängd natrium än vanligt koksalt. Mat som innehåller mindre än 0,25 gram salt (= 0,1 gram natrium) per 100 gram.

REAGERAR DIN KROPP PÅ MJÖL/GLUTEN?

glutenfritt händer i kroppen

Tecken: Uppblåst, trög, eller lös, och bullrig mage, vuxenakne, svullen i kroppen, svårt att gå ner i vikt, värk, trötthet. Diffusa sjukdomssymtom.

Beror på: Gluten betyder klister på latin och har just klibbande egenskapen som kan skada tarmluddet och orsaka läckande tarm. Proteiner från maten går ut till fel delar av kroppen och skapar inflammationer.

Testa att: Misstänker du att du är glutenintolerant, ta kontakt med läkare. Känner du att du blir trött/uppblåst av mjöl, testa att sluta äta gluten helt under två veckor. Återinför sedan successivt, var uppmärksam på förändringar i hur du mår.

Undvik: Pasta, bröd, flingor, bakverk, såser, se också upp med till exempel korv och fiskpinnar.

Bra alternativ: Mandelmjöl, durramjöl, rismjöl, amarantmjöl, bovetemjöl (en ört), kokosmjöl, sojamjöl. Den som inte är jättekänslig tål oftast havre, som innehåller väldigt lite gluten. Det finns också glutenfri havre att köpa, liksom glutenfria produkter från specialhyllan i mataffären.

Redaktionen testar 2 veckor utan socker, salt & gluten

”Va, får jag inte ens äta en riskaka?”, ”Hur kan det vara så mycket socker i den här lilla?”, ”Havregrynsgröt utan salt – blä”, ”Jag ääälskar verkligen mackor”. De här kommentarerna hördes på redaktionen när vi bestämde oss för att prova på två icke-vita veckor.

Catharina sockersanerade: ”Jag blev mer sugen på sötsaker”

 – Jag är egentligen en riktig godisgris. Ibland säger jag skämtsamt att jag kör GI – Godis Innan. För om man tar en liten godisbit före maten blir man ju inte alls lika hungrig och då äter man mindre. Så det kändes helt rätt att ge sig på utmaningen att leva sockerfritt i några veckor. Skippa glass och godis var ju inte så svårt. Men herregud, det är verkligen socker i allt! Det är faktiskt svårt att undvika. Chicken tikka masala till middag? Nä, såsen innehåller socker. Sushi? Nej, nej, riset är sötat. En riskaka till mellis? Nä, socker i den. Limpmacka? Näpp. För att inte tala om den söta frukostjuicen. Bort med den. Får bli vatten och ett kokt ägg. Fast det var inte utan att jag funderade på om de kanske sprutar in socker genom äggskalen …

Vad hände?

– När väl förbudet var antaget blev jag mer sugen på sötsaker än vanligt. Jag gillar helt enkelt inte förbud, det väcker min inre trotsiga treåring. Annars märkte jag ingen större skillnad. Möjligen blev jag lite jämnare i humöret.

Fortsätter du sockersanera?

– Ja, jag väljer absolut bort självklara produkter som godis och glass. Men jag kommer börja äta mat igen, även om det är lite socker i.

Jessica tog bort gluten: ”Jag blev piggare på ett par dagar”

 – Största utmaningen de här två veckorna var att hoppa över min älskade ostmacka på kvällen, surdegsbröd med mycket smör. Det är som godis för mig. I övrigt äter jag inte mycket mer gluten än pasta ett par gånger i veckan. Jag behövde inte ändra något radikalt, åt havregrynsgröt som vanligt till frukost. Potatis och ris till lunch och middag, eller ibland mer grönsaker. Kvällsmackan byttes mot en frukt och efter ett par dagar tänkte jag faktiskt inte längre på den. Lite svårt var det på kalas, när jag inte kunde äta tårta. Och när resten av familjen åt blodpudding fick jag göra egen mat när jag kom på att jag inte fick äta det. Andra veckan köpte jag glutenfri pasta och knäckebröd. Gott faktiskt!

Vad hände?

– På det stora hela gick det bra. Efter bara ett par dagar kände jag mig piggare, lättare och magen var mindre svullen. Efter två veckor hade jag faktiskt gått ner ett kilo, bara sådär. Jag brukar annars ligga väldigt stadigt på samma vikt. Jag kom på att det var smöret och osten som var viktigast, inte mackan, och på kalaset var det mest att jag kände mig krånglig när jag tackade nej. En stressig dag när jag i vanliga fall hade tagit en macka på stan var det lite svårt att hitta bra alternativ.

Fortsätter du välja bort gluten?

– Inte helt och hållet, men definitivt minska på pasta och bröd. Jag har faktiskt precis köpt en bok om att baka utan gluten.

Karin drog ner på salt: ”Efter fem dagar satt jeansen lösare”

  – Eftersom jag oftast lagar mat från grunden och sällan äter snabbmat trodde jag inte att det skulle bli någon skillnad. Men i affären visade det sig att en av mina favoriter, rökt lax, innehåller halva dagsintaget av salt. Och keso, mitt vanliga mellanmål, låg på gränsen till för högt saltinnehåll. Det blev en hel lista på mat jag fick sluta med. Riskakor, fetaost, marinad, soltorkade tomater och påläggsskinka. Jobbigast var att upptäcka hur mycket salt en burk tonfisk innehåller, det äter jag ofta i röror. (Saltar dessutom lite extra.) Att inte automatiskt salta köttfärssåsen eller ösa salt i ris- eller pastavattnet var en utmaning. Havregrynsgröten till frukosten smakade ingenting.

Vad hände?

– Efter fem dagar klämde inte skorna lika mycket på eftermiddagen och jeansen satt lösare. Hela kroppen kändes lättare. Dessutom upptäckte jag fler, goda smaker när saltet inte längre tog över. Jag har nog tänkt att mat ska saltas för att smaka någonting. Fel! Efter testperioden provade jag att salta gröten lika mycket som jag gjort innan. Blä, alldeles för salt!

Fortsätter du hålla tillbaka på salt?

– Jag har automatiskt fortsatt smaksätta med andra kryddor – chili, citron och färska kryddor. Det känns mycket fräschare att maten inte bara smakar salt nu, som jag inte ens var medveten om förut.

FAKTA

Gluten

…  är en sammansättning av proteiner som finns i sädesslagen vete, råg och korn men nästan inte alls i havre. Kraftigt intoleranta måste dock välja havre som renats helt från gluten. Färdigmat innehåller ofta tillsatser som innehåller gluten.

Salt

Kroppen behöver salt, i lagom mängd, bland annat är salt en huvudkälla för livsviktiga grundämnet jod. Men för stora mängder salt höjer blodtrycket och ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Forskarna tvistar i dag om vad som är lagom. Livsmedelsverket rekommenderar 6 gram salt om dagen medan två stora studier från 2014 drar slutsatsen att 12 gram om dagen också är okej. Det är också den nivå medelsvensken får i sig i dag. En teori är också att salt
i kombination med processad hel- eller halvfabrikat (som också innehåller mycket salt) är farligare. Att salta på rena råvaror skulle i så fall vara bättre. Och när du saltar – välj jodberikat.

Socker

Socker tillsätts i många livsmedel, på innehållsförteckningarna däremot står det ofta som sackaros, glukos, fruktos, maltos, dextros, invertsocker eller HFCS (high fructose corn syrup). Socker är helt onödigt att äta, högst 50–75 gram tillsatt socker per dag rekommenderar Livsmedelsverket.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: Socker påverkar hjärnan på samma sätt som narkotika

Psst! Vill du få kolla på din kost en gång för alla?
Testa ToppHälsas onlinekurs!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!