Frossa i lax, makrill och strömming. Nyttiga och goda omega 3-dieten ökar fettförbränningen och hjälper dig att gå ner i vikt. Hälsobonus: Du får bättre hy, förebygger hjärt- och kärlsjukdomar och blir faktiskt lite smartare.

Det är enkelt att öka intaget av de nyttiga fettsyrorna omega 3. Det enda som krävs är att du äter lite mer fisk, framför allt feta fiskar som lax, makrill och strömming.

– Förutom att fisk är nyttigt är det också gott. Jag brukar rekommendera mina patienter att äta fisk två till tre gånger i veckan, säger läkaren och professorn Tom Saldeen, som skrivit boken Omega-3 Vitaminet från havet där han går igenom den senaste forskningen och ger konkreta kosttips.

Tom Saldeen tipsar

Bästa ner-i-vikt-knepen med omega 3:

  • Ha portionskoll. Ät lite av varje, med betoning på lite. Ha som regel att bara ta en gång av måltiderna. Drick alltid vatten till vardags.
  • Ät Äpple. Ät minst två äpplen varje dag. Äpplen innehåller mycket vitaminer och få kalorier.
  • Välj rätt. Ät mycket sallad, tomater, bönor, linser och ärter. Också kalorisnåla och vitaminrika livsmedel.
  • Fixa firren. Ät fisk minst två gånger per vecka.
  • Flåsa i vardagen. Försök hitta ett sätt att få in regelbunden motion i vardagen, till exempel långa promenader på helgerna eller motionscykel framför teven. Cykla eller promenera i  stället för att ta bilen.

Laga god omega 3-mat

Njut av havets läckerheter och inspireras till ett smalare och sundare liv med ett läckert recept på en aptitretare hämtad ur boken Fina feta fiskar, av Klara Desser.

Recept: Laxkuber med gurka och gari

500 g gravad lax i bit
1 gurka
ca 1 dl gari
(japansk inlagd ingefära)
svartpeppar

Skär den gravade laxen i kuber, cirka 2×2 cm stora. Peppra lätt. Skala gurkan och hyvla på längden med en osthyvel. Vik ihop bitar av gurkan och lägg tillsammans med bitar av garin på kuberna. Fäst med tandpetare.

NUVARANDE Smal med fet fisk – bästa knepen med omega 3
NÄSTA Slipp förkylning i vinter – fyra knep som förebygger