Din största fiende i maten är socker. Både när det gäller risken för övervikt, beroende och humörsvängningar. ToppHälsa hjälper dig ta bort de största – och dolda – sockerfällorna ur ditt liv.

Tre snabba tips för att minska på sockret:

1. Gör din egen müsli

Lite flingor eller müsli är väl bara nyttigt? Dessutom står det ett nyckelhål på förpackningen. Bli inte lurad! Nästan all färdigköpt müsli är sötad på ett eller annat sätt. Läs innehållsförteckningen. Gör din egen müsli. Hur lätt som helst, och dessutom klart mycket godare. Blanda alla nötter och frön som du gillar i en stor burk, till exempel solrosfrön, krossade linfrön, pumpakärnor, havregryn, rostade nötter och mandlar, torkade bär. Undvik dock russin, som är sprängfyllda med socker. Sötade frukostflingor eller chokladpuffar är – bannlyst.

2. Säg nej till juice

Juice och läsk har faktiskt samma mängd socker per glas. När du gör juice eller mos av frukter, går fiberhalten ner. Därmed ökar sockerhalten. Även om juicen är osötad är halten av det naturliga sockret väldigt hög.

3. Skippa pasta – & ketchup

Vetemjöl, som du helst ska undvika, är ett raffinerat mjöl. Det innebär att man har slipat bort hinnan på vetekornet, där alla fibrer och näring (B-vitaminer) sitter. När du äter spaghetti eller makaroner gjort på detta raffinerade mjöl är det egentligen bara stärkelse (stärkelse är det samma som socker – en kolhydrat) och vatten du får i dig. 2,5 deciliter kokta makaroner ger dig motsvarande 10–12 teskedar socker, vilket är lika mycket som i en burk läsk. Och ketchupen innehåller mer tillsatt socker än choklad …


 

Så mycket socker äter vi

Uppskattningsvis äter svensken ett kilo vetemjöl och ett kilo socker i veckan. Omkring 85 procent av det socker vi äter får vi i oss i dolda tillsatser i mat eller raffinerade kolhydrater som vitt vetemjöl eller vitt ris. Detta innebär att minst 65 procent av den näring du får i dig varje dag genom maten är ”tomma kalorier” eftersom det vi köper och äter i dag är så processat. Näringsexperter rekommenderar max 5 teskedar socker per dag. De flesta av oss får i oss minst 20 teskedar per dag, enbart till frukost.

NUVARANDE Sockersanera ditt liv – så minskar du på sockret
NÄSTA Marie Erlandson Tordsjänta gick ner i vikt: ”Tog kontrollen över mitt liv!”