SATSAR DU PÅ ATT SPRINGA hela hösten och vintern? Här är pepp och tips på hur du kan tänka kring din träning, månad för månad. Börja varje månad med att stämma av mål, justera dem och att planera in din träning. Börja varje vecka med att skriva in din exakta pass-planering i kalendern.

SPRING I SEPTEMBER:

Sätt dina mål

Nu börjar vi! Fundera på vad du har för mål med din löpning. Varför vill du springa? Är det löpning du ska satsa på? Vilken känsla vill du ha efter en vecka? En månad? Tre månader? Vad är dina mål? Är de rimliga? Mätbara? Specifika? När du är säker på att det är löpning som du vill ägna dig åt och varför så planera in träningspassen för hela veckan i din kalender, välj tider som passar dig bäst – och kör igång! Bestäm dig också för vilka belöningar du ska unna dig när du når dina mål.

SPRING I OKTOBER:

Varva med löpband

Nu kanske du har nått ditt första mål? Fira dina framgångar och tacka dig själv för att du tränat. Börjar det kännas motigt att ta sig ut och springa så lägg några av passen inne på löpband istället. Boka gärna in träningsträffar med dina vänner, anlita en PT eller se till att ha en annan plan för motivationsdippar. Fortsätt planera in alla träningspass i kalendern, vecka för vecka.

SPRING I NOVEMBER:

Ta vara på dagsljuset Heja, heja!

Försök lägga så många pass som möjligt i dagsljus och ta vara på dagarna. Har du kanske nått nästa mål nu? Stäm av om dina mål fortfarande är rimliga eller om du kanske vill justera något? Har du haft en svacka så fundera på om du ska sänka ambitionsnivån? Var snäll mot dig själv och anpassa din träning efter dina möjligheter – utan att försöka smita undan och hitta för mycket ursäkter förstås. Lägg gärna till rörlighetsträning eller yoga i ditt program.

SPRING I DECEMBER:

Ha en plan!

Nu kommer en månad då det brukar hända en hel del i livet. Anpassa din träning efter det. Får du till ett springpass var femte dag så räcker det kanske den här månaden? Du kanske kan få till några extra styrkepass hemma istället? Träna yoga eller några andra återhämtande pass som hjälper dig hålla inför jul-stressen på en lagom nivå. Har du svårt att få till träning i början av månaden så kanske du kan lägga något extra pass i mellandagarna? Nyckeln till hållbar träning är planering – ha en plan så kommer även den här månaden att gå superbra!

SPRING I JANUARI:

Utmana dig själv

Nu kan du passa på att trappa upp din träning lite mer. Utmana dig lite extra. Bland de pass du planerat in under månaden så se till att ett av passen varje vecka är ett riktigt tufft pass. Kom ihåg att stämma av dina mål, justera och kanske sätt upp nya? Det här brukar vara en ritktigt skön ”nystartsperiod”. Rid på den vågen men gå inte ut alldeles för hårt. Håll det rimligt. Kanske är det dags att börja planera för vilka lopp du vill springa i år?

SPRING I FEBRUARI:

Öka takten

Nu är det dags att öka takten eller öka på hur långt du springer. Har du anmält dig till lopp så anpassa din träning efter vilka mål du har för loppen. Snart kommer det att vara vår och om du bara håller dig till din plan du så kommer du att vara i toppform då och kunna njuta järnet!

SPRING I MARS:

Njut av dina framgångar

Nu börjar våren titta fram. Har du flyttat in din träning till gymmet så kanske det är dags att titta ut igen? Fortsätt planera och justera dina mål. Och tänk tillbaka på de senaste månaderna. Du stannar väl upp och njuter av dina framgångar? Får du en vårdipp? Ta det lite lugnare och se bara till att hålla igång. Öka när du är redo igen och var stolt över dig själv!

 

Psst! Varva löpningen med skön yoga och utvecklas ännu mer! Kolla in vår kurs:

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr