Längtar du ofta efter onyttigheter som chips, godis eller pizza? Och faller lite för ofta! Här avslöjar Hollywoods stjärndietist sina bästa knep för att stoppa sötsug (och saltsug, fettsug och kolhydratssug) – för gott!

Sötsug. Kanske dyker det upp framåt eftermiddagen? Du bara måste ha en bit choklad … Eller när du lagar mat och känner din kropp skrika efter något salt – genast! Kanske kommer på dig själv rotande i frysen efter lite glass på kvällen …

sötsug på kvällen

Olika slags sug kan slå till när du minst anar det. Eller rättare sagt – om du tänker efter så kanske du vet ganska väl när det är som värst för just dig. Faktum är att våra sötsug oftast följer ett mönster – och därmed går att stoppa med lite kreativitet, planering och viljestyrka.

Kimberly hjälper dig bekämpa ditt sug!

Kimberly hjälper dig bekämpa ditt sug!

Den amerikanska dietisten Kimberly Snyder hjälper kändisar som Drew Barrymore, Reese Witherspoon och Malin Åkerman att göra smarta matval, och i sin senaste bok ”The Beauty Detox Power” lägger hon fokus på olika typer av sug – och vad du kan göra för att bryta dem.

Och på köpet få mer energi och må bättre!

Den här typen av sug är mycket sällan tecken på att du näringsmässigt saknar något. Det är bevisat av forskare. Olika typer av sug är istället ofta känslomässiga – eller följden av att du ätit ”fel”.

När vi stressar blir vi till exempel ofta sugna på något salt och krispigt, eftersom tuggandet i sig är lugnande.

– Det handlar om att lära sig att känna igen sina sug och göra något åt dem, säger Kimberly Snyder. Det finns så många bättre alternativ till mat vi traditionellt ser som sugmättande.

Kimberly tipsar om att börja med att skriva ner dina känslor för att bättre lära känna dig själv – och kunna förutse när du blir sugen.

– Om du kan lära dig att identifiera dina vanligaste sug och förstå varför du får dem – som till exempel stress på jobbet – då kan du också lättare anpassa dig. Genom att skriva ner när du känner sug och hur du mådde/kände dig då, kommer du att minska makten som suget har över dig.

Kimberly Snyder berättar att en annan viktig del i sug-bekämpandet handlar om planering:

– Det är viktigt att vara förberedd. Om du vet att du brukar bli sugen på salta och krispiga snacks efter en jobbig dag, se till att du har färska krispiga grönsaker hemma och gör en nyttig dipp (mejerifri). Finns det något nyttigt lätt tillgängligt, är det mer troligt att du väljer det hälsosamma alternativet.

Skulle du ändå åka dit, är det viktigt att inte deppa ihop och se det som kört.

– Straffa dig inte för att du ger efter för ett sug då och då. Jag säger alltid; utveckling, inte perfektion. Man får göra misstag på vägen till ett hälsosammare liv, det är helt normalt. Allt handlar om att erkänna sina tabbar – och jobba för en förändring.

 

Sötsugen? Lavendel stillar godisbegäret

För många är socker, kakor och godis något vi unnar oss som belöning eller tar till för att slippa trött-dippar. Socker ger snabb energi och vi känner oss lyckliga och lugnade – en stund. Ämnet som ger oss denna kick är hormonet dopamin som stimulerar kroppen att må bra. Bara tanken på att vi ska få socker kan göra att kroppen släpper ifrån sig hormonet, säger Kimberly Snyder.

lavendel mot sötsug

Så förebygger du sötsug: Ett tips kan vara att byta ut smaker mot dofter. Lavendel och neroli har en lugnande effekt och får oss att må bra. Är du trött – ta en promenad. Det gör dig piggare än choklad, både omedelbart och på sikt.

Ät istället: Byt ut sockrigt godis mot frukter och hemlagade desserter utan vitt socker. Ät också mogen frukt som är naturligt söt. Testa gärna frukter/bär med lågt sockerinnehåll som gröna äpplen, blåbär och grapefrukt.

 

Sugen på mjölk och fett? Byt ut glassen mot banan

Får du ofta sug på pizza eller glass? Kimberly berättar att ost innehåller ett ämne som heter tyramin och mjölk innehåller tryptofan – och båda triggar serotonin, ett av kroppens må bra-hormon. Mjölk innehåller också ämnet kolin som har en lugnande effekt.

– Oftast får vi ett sug efter glass sent på kvällen, det beror på att vi vill bli lugnade. Du skulle knappast plocka fram en burk Häagen-Dazs under en jobbdag.

Så förebygger du: Skriv ner hur du mår efter att ha ätit mjölkprodukter. Känner du dig trött? Får du finnar eller känns magen svullen? Skriv också ner vilka förändringar du ser allteftersom du drar ner på mjölkprodukter; får du mer energi eller finare hy? Det finns ingen bättre motivation än att se positiva förändringar.

Ät istället: Ta en banan eller en avokado som båda har en krämig konsistens och är naturliga energi- och humörboostare. Testa också mjölkprodukts-alternativ som mandel- eller kokosnötsmjölk. Yoghurt är mycket bättre än vanlig mjölk.

bananglass recept

Byt glassen mot: Bananglass! Supergott & enkelt: Skala en banan, skär i skivor och frys. Lägg den frysta bananen i en mixer och kör tills bananen ser krämig ut. Lägg i en skål och ät! Om du vill kan du blanda ner vaniljextrakt, kakao, bär eller mynta i mixen. Här finns goda recept!

 

Sugen på salt & krispigt? Knapra på selleri mot stress

De flesta salta snacks är också krispiga, och enligt Kimberly är det den kombinationen som gör dem så oemotståndliga. Oftast beror suget efter något salt på att vi är stressade eller frustrerade – och då blir enklaste utvägen ofta att stoppa något i munnen.

Så förebygger du: Ta reda på vad det är som stressar dig, och försök ta steg för att jobba bort en del av den stressen. Kimberly tipsar också om att komma igång med en träningsform du gillar, eftersom träning sänker stress.

nyttiga snacks: recept på grönkålschips

Ät istället: Hemmagjorda grönskålschips eller krispiga grönsaker som äpplen, selleri eller morötter. Gör en egen guacamole eller hummus om du får ett sug på chips och dipp.

 

Sugen på kolhydrater? Drick mycket vatten

Kolhydratssuget sätter ofta in när vi har mycket att göra eftersom kolhydrater har en lugnande effekt. När vi stressar släpps hormonet kortisol ut i kroppen, vilket gör oss ännu mer stressade. Kolhydraterna fungerar som en motpol och ger lugn.

dricka mycket vatten

Så förebygger du: Jobba för att ta bort alltför höga stressnivåer i ditt liv. Drick mycket vatten, det hjälper lever, njurar och matsmältningsorgan att få bort gifter ur kroppen och ger mer energi och mindre sug. Testa gärna att smaksätta vattnet med citron, bär eller mynta.

Ät istället: Kolhydrater är något kroppen behöver, men byt ut snabba mot långsamma och nyttigare. Bra alternativ är sötpotatis, quinoa och bovete. Sugen på en rejäl pastaportion? Byt ut vit pasta mot spagettipumpa. Och ris kan du byta ut mot blomkål.

Text: Jenny Thorell

 

Ps. Ladda ner ToppHälsas app helt gratis här – för att varje vecka få de allra bästa kost-tipsen!

NUVARANDE Stoppa sötsuget på kvällen – ät det här istället!
NÄSTA Bli bootylicious! Här är bästa övningarna för en välformad rumpa