Återhämtning behöver inte alls vara krångligt. Här är stressforskaren Giorgio Grossis tips på pauser som funkar även i stressiga vardagar!

➔ GÖR EN SAK I TAGET

Att multitaska är mer energikrävande och gör dig mindre effektiv, visar forskning (testa själv i rutan här bredvid!). Fokusera på det du jobbar med i korta sjok. Ta en paus med jämna mellanrum (till exempel var 20:e minut). Det kan vara en kort bensträckare, att andas en stund, byta miljö.

➔ PRIORITERA

Börja gärna dagen med att fundera på vilken/vilka uppgifter som är viktiga under dagen. Fokusera sedan på dem. Det är lätt att fastna i annat, mindre viktigt – kanske som flykt. Men då kommer du att ha kvar dina ”måsten” när dagen är slut.

➔ VÄXLA MELLAN KROPP OCH KNOPP

Skapa rutiner där du växlar mycket. Jobbar du intensivt med hjärnan en stund, växla sedan och gör något fysiskt. Det här sparar energi och du blir mer effektiv. Det kan vara att gå en promenad, ta en bensträckare – eller bara byta miljö en stund.

➔ GÅ UT I NATUREN

Det finns forskning som visar att närheten till vatten och skog ger bra återhämtning. Att njuta av en fin utsikt kan verka lugnande och påverka oss positivt. Hitta din egen favoritnatur att hänga i!

➔ HÄNG MED HÄRLIGA MÄNNISKOR

Att prata och skratta tillsammans med andra får dig att må bra! Det finns forskning som visar att stresspåslaget minskar när vi är tillsammans med nära och kära. Undvik energitjuvar och människor som stressar dig.

➔ SATSA PÅ DIN SÖMN

Ha en nedvarvningsstund innan du går och lägger dig. Ingen dator eller mobil i sängen, alltså!

➔ PLANERA IN PAUSER

Gå genom dina rutiner och lägg in återhämtning i din kalender, vardagar och helger. Om du bara kör på utan återhämtning och pauser får du svårt att slappna av när det blir kväll.

MINITEST: HAR DU MÅNGA BOLLAR I LUFTEN?

Brukar du göra flera saker samtidigt? Den här övningen visar hur hjärnan påverkas när du multitaskar:

➔ Skriv ner ditt personnummer och ditt mobilnummer på ett papper. Skriv sifferraden så att varannan siffra är personnumret, och varannan siffra mobilnumret.

➔ Testa nu att FÖRST skriva ner personnumret OCH SEDAN mobilnumret på raden under. Blev det någon skillnad? Övningen illustrerar hur svårt och ansträngande det är för hjärnan att skifta fokus och bli avbruten. Vilket är precis vad som händer när vi skriver mejl samtidigt som vi får ett sms samtidigt som någon pratar med oss…

Källa: Giorgio Grossi Text Eva Gussarsson

Psst! Stressa ner och tanka energi med träning på någon av ToppHälsas träningsresor!

playitas_2019

TRÄNINGSRESA TILL PLAYITAS

När: 4-11 nov och 11-18 nov 2019
Var: Playitas Resort, Fuerteventura
Pris: 13 998 kr (en vecka) 19 448 kr (två veckor)
Ingår: Flyg, mat på flyget, transfer, boende (del i dubbelrum), halvpension och alla ToppHälsas aktiviteter på schemat.
Avreseort: Stockholm, Göteborg & Köpenhamn

LÄS MER OCH BOKA HÄR!