Man kan inte kolla på nyheterna utan att de dyker upp. Larmen om klimatkris, terrorhot, krig och andra hemskheter i världen. En del av oss är extra känsliga, blir nästan sjuka av oro och omvärldsångest. Hör du till dem? I så fall finns det mycket du kan göra för att må bättre.

Orostankar. Ofta kommer de framåt kvällen. Oroliga, malande funderingar kring livet. Så många saker som känns svårt och ogreppbart – klimathot, robotinvasion, antibiotikaresistens, skjutningar i förorter, kommande flyktingströmmar, regeringskriser, galna ledare världen över … Så många saker att förhålla sig till, men hur gör man? Du kan ju inte påverka de där stora frågorna, fast de påverkar dig.

Det är inte underligt att många känner en släng av framtidsångest just nu.

– Samtidigt ska vi komma ihåg att världen på många sätt är en tryggare plats nu än för 20, 30, eller 50 år sedan. Men livet har aldrig varit helt ofarligt, och kommer aldrig att vara det. En viss otrygghet och ovisshet är villkor som kommer med livet. Vi måste någonstans kunna leva och känna lycka ändå, säger psykologen Liria Ortiz.

Oro kan vara bra men begränsa dig

Liria menar att i grunden är oro en grundläggande och bra känsla, en sund reaktion – det är kroppens sätt att varna oss för faror. Alla upplever ett mått av oro, men vi har olika bra förhållningssätt till den.

– Oro kan vara av godo, när den hjälper dig att komma på lösningar på problem eller gör att vi tar hand om varandra. Men den kan också begränsa dig och göra att du inte lever livet fullt ut, säger Liria.

MAN KAN UNDRA VARFÖR VI SVENSKAR, i ett land där det inte råder krig och de allra flesta har mat, bostad och en schysst materiell standard, ändå oroar oss så mycket.

– Jag skulle tro att vi oroar oss mer än människor i utsatta länder, för att vi har möjlighet att göra det. En person som lever på gränsen till överlevnad, ägnar nog sin energi åt att få tag på mat och vatten, snarare än att oroa sig för robotarnas eventuella karriärchanser, säger Liria.

oro ångest GAD omvärldsångest

Vi oroar oss mest för klimatet

Det vi oroar oss för allra mest är klimatet, visar flera undersökningar.

– Hur den här oroskänslan påverkar människor i förlängningen vet vi inte, det beror nog på hur vi hanterar miljöfrågan, säger Frida Hylander, psykolog med inriktning på klimatpsykologi.

Ett sätt att hantera sin oro, är enligt Frida, att vända olusten till en känsla av meningsfullhet. Att transformera ångest till handlingskraft.

– Många känner sig hjälpta av att delta i forum och sammanslutningar med människor som delar ens engagemang, där man får diskutera av sig, får stöttning, men också komma till lösningar: Vad kan vi bidra med för att förbättra situationen?

GAD – generaliserat ångestsyndrom

Men ibland hjälper inte heller det. Inte när oron har blivit som ett självspelande piano i ens kropp. Det kallas för generaliserat ångestsyndrom, GAD. Har man GAD är varningslampan alltid tänd och ”tänk om-tankarna” snurrar på. Det spelar ingen roll om en fråga löser sig, den fladdrande oron inom en hittar snabbt något nytt att fokusera på.

– Tänk om-tankarna kan handla om hot och risker, för den egna hälsan, för familjens ekonomi, för barnen, för sociala relationer eller världen i stort. Du kan själv förstå att tankarna är överdrivna, men har ändå svårt att stoppa dem. Det är ostyrbara. Och ju mer du oroar dig, desto mer växer känslan, säger Liria.

Oron kan få allvarliga symptom

PROBLEMET ÄR ATT DEN HÄR ORON inte leder till något gott, däremot kan du få ganska allvarliga symptom, som dålig sömn, muskelvärk, huvudvärk. Det kan till och med leda till tvångstankar eller en groende depression.

– Men det finns bra sätt att komma till rätta med saken, där ett av de bästa sätten faktiskt är att utsätta sig för det man oroar sig över. Många tycker det känns lindrande att prata med människor som förstår ens oro, men det har visat sig vara kontraproduktivt, för då legitimerar du oron. Det är bättre att utmana ditt behov av trygghet, våga slarva, sänk kraven, kliv utanför din bekvämlighetszon. När du får pröva och se att du överlever, krymper oron, säger Liria.

Ja, ditt emotionella immunförsvar byggs upp när du märker att det går bra ändå. Ett annat bra sätt är mindfulness, eller medveten närvaro.

– Vid ångest har man en tendens att alltid fundera framåt. Att öva sig på att i stället vara i nuet har visat sig lugna och lindra ångest som kretsar kring saker som kan gå fel.

Vanlig oro eller GAD?

Hur vet jag om jag ”bara är lite orolig” eller har generaliserat ångestsyndrom, GAD? Här är tre enkla frågor du kan ställa till dig själv. Svarar du ja på dem, kan det vara klokt att söka hjälp.

  1. Oroar jag mig onödigt mycket?
  2. Har jag svårt att kontrollera min oro?
  3. Känner jag av min oro i kroppen och/eller mentalt?

oro ångest GAD omvärldsångest

Stilla din oro – och hitta nytt lugn

Psykologen Liria Ortiz bästa råd:

  1. Motionera. Det är avslappnande och avstressande. Gör något du tycker är roligt och blir glad av. Det kan vara allt från dans till powerwalk eller vanlig gympa.
  2. Sannolikhetsskatta. När ångesten fått snurr tenderar man att överskatta sannolikheten för att något ska hända. För hur stor är egentligen risken att du ska dö i en trafikolycka just i dag? Ett sätt att hantera det, är att skaffa sig alternativa tankar eller motbevis. Det är svårt i början, men öva. Se det som en tankelek. Efter ett tag förstår du att oron bara är idéer om vad som kan gå snett. Bara tankar bland andra tankar.
  3. Ha oros-stunder. Tillåt dig att oroa dig ibland. Kanske en halvtimme om dagen. När oron smyger sig på andra gånger, så säger du åt den att vänta tills det är oros-tid. På det här sättet blir du bättre och bättre på att freda din övriga tid. Tips: Lägg inte din orosstund precis före läggdags.

Omvandla ångest till aktion

Psykologen Frida Hylanders bästa råd:

  1. Agera. Bidra till positiv förändring. Det kan vara att nattvandra, om du är orolig för otrygghet i ditt område. Eller att leva mer miljövänligt både genom att ändra levnadsvanor och genom att organisera dig i miljöorganisationer.
  2. Filtrera flödet. Sätt upp riktlinjer för hur och när du scannar av internet.
  3. Gör något som får dig på andra tankar. Vi styr inte över våra tankar och känslor i särskilt hög grad, så att försöka trycka undan känslor är inte särskilt effektivt, de dyker upp igen. Ett effektivare sätt har visat sig vara att tillåta sina tankar och känslor, men att skifta fokus mot de saker du vill göra. När vi agerar kommer också våra tankar och känslor att efter hand förändras.
  4. Pausa och njut. Du behöver pausa ibland, även om du är en engagerad människa och trots att tillvaron ser ut som den gör. Ge dig själv förutsättningar att hålla i längden. Att känna det som är njutningsfullt och härligt i den här världen blir en viktig påminnelse om varför de här frågorna är viktiga.

Text Linda Newnham

Psst! Följ med på en hälsoresa där vi utgår helt från dig och dina personliga mål. Med tester, träning, kostrådgivning, coachning med mera!

halsoresan

NYHET! HÄLSORESA I TÄLLBERG!

När: 29 sept-5 okt 2019
Var: Villa Långbers, Tällberg
Pris: 14 999 kr
Ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, inträde First Hotell relaxavdelning, personliga kost- och träningsprogram, FitBit-klocka, syre och laktattest, föreläsning, alla aktiviteter enligt program.

LÄS MER OCH BOKA HÄR!