Vi kan inte bestämma oss för om det här är världens bästa eller sämsta nyhet. Men faktum är att ditt godissug egentligen är en signal på att kroppen är i obalans. Och det bästa botemedlet är tydligen broccoli.

Många vet sedan innan att det leder till en ond cirkel att äta socker och snabba kolhydrater. När sockernivån i blodet sjunker – och botas med snabbt socker så rasar det lika snabbt igen.

– Om du äter raffinerat socker och kolhydrater kommer de snabbt att påverka ditt blod och skapa en obalans i blodsockret, säger Marilyn Glenville, en av Storbritanniens främsta kostexperter, till Daily Mail.

Läkaren: Socker påverkar hjärnan på samma sätt som narkotika

Krom kan stilla sötsug

Experterna menar nu att det är inte själva chokladen eller smågodiset du är ute efter, egentligen. Det är mineralet krom. Och då finns det en mycket effektivare källa att ta till: broccoli. Vill du inte äta broccoli finns krom också i kosttillskott. Något som många använder när de försöker bli av med sitt sötsug.

– Detta mineral hjälper till att balansera insulinnivåerna och håller eftermiddagens sockerbehov i schack, säger Glenville.

Även magnesium kan hjälpa

Just suget efter choklad kan även vara orsakat av magnesiumbrist. Magnesium hittar vi i till exempel nötter, fisk, avokado och bananer. Förutom att dessa alternativ är bättre för kroppen, så håller de också blodsockerhalterna på en jämn nivå mycket längre – och vi kan ta oss ur den negativa spiralen med sockersug. Hurra!

LÄS OCKSÅ: Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

Psst! Kolla in vår enkla & effektiva onlinekurs:

Kickstarta ditt viktras!

  • Gå ner 2–4 kilo på två veckor
  • Åtta filmer som drar igång resan mot din drömvikt!
  • Pepp från chefredaktör Pamela Andersson
  • Lär dig allt om fettförbränning!
  • Meny + recept dag för dag i 14 dagar