Har du ofta svullen och uppblåst mage? Enligt forskning kan den bästa behandlingen vara rätt mat och en powerwalk. Här guidar vi dig genom olika magproblem (IBS, magkatarr, stressmage eller känslighet för laktos och fiber) och vad just du behöver för behandling.

Svullen mage, uppblåst mage, ballongmage, fibermage, lattemage, stressmage … Våra magproblem har många namn! Och många orsaker. Men en sak har de gemensamt – ofta går det faktiskt att göra något åt besvären.

– Magproblem är extremt vanligt och en vanlig orsak att söka läkare för, säger läkaren Åsa Vilbäck, ToppHälsas expert.

– I dag tror jag att det pratas öppnare också om magproblem. På middagar, fikarasten, i veckotidningar och på bloggar. Det är mindre tabu, mindre pinsamt.

En bra början är att du lär känna din egen mage. Den är nämligen inte som någon annans. Tål du till exempel mjölk? Kanske en latte – men inte två? Älskar din mage fibrer – eller blir den bara gasig och uppblåst? Brakar din mage ihop så fort du stressar?

Alla magar är individuella och har individuella behov, att börja skriva mag-dagbok är ett smart sätt att ta reda på vad som gäller för just din mage.

 

Varför får du svullen och uppblåst mage?

6 vanliga magproblem och dess behandling:

svullen mage

Laktoskänslighet

Du kan lida av ”lattemage” om du får uppsvullen mage efter att du har druckit eller ätit mjölkprodukter.

Vad innebär laktoskänslighet?  Laktosintolerans beror på att tarmen saknar det enzym som behövs för att bryta ner laktos, mjölksocker. Det är ingen allergi, och det är inte farligt att dricka mjölk för laktosintoleranta. (Till skillnad från om du är glutenallergiker, då är det direkt skadligt att äta gluten.

Symptom på laktoskänslighet: diarré, gas, spänd mage, bullrig mage, smärta. Många laktosintoleranta får inga symptom, en del tål en mindre mängd laktos utan att känna något.

Behandling vid laktoskänslighet: Undvik mjölkprodukter om du får besvär, eller välj laktosfritt. Byt ut lattemjölken mot soja- eller havremjölk. Laktos finns också i produkter som mjölkchoklad, vissa müslisorter, leverpastej, glass, ljusa knäckebrödssorter, godis, såser, korv.

 

Fiberkänslighet

Du kan vara känslig för fibrer om du får svullen mage när du äter mycket fibrer som finns i exempelvis grovt bröd, bönor och kål.

Vad innebär fiberkänslighet? Fibrer är bra – men det kan bli för mycket av det goda, och en del är känsligare än andra. Fibrer som kroppen ej kan ta upp ger tillsammans med tarmens naturliga bakterier gaser – som kan ge svullen mage.

Symptom på fiberkänslighet: Svullen mage och gaser

Behandling vid fiberkänslighet: Är du känslig gäller det att välja ”rätt” sorts fibrer. Lösliga fibrer som stärker mag- och tarmslemhinnan finns i bl a psylliumfrön, linfrön, havre, baljväxter, grönsaker, rotfrukter, frukt och bär. Olösliga fibrer som kan irritera en känslig mage finns framför allt i skaldelar, kli och fullkorn.

Stressmage

Om du får svullen mage trots att du inte har ätit mycket fibrer eller mjölkprodukter kan du lida av stressmage.

Behandling vid stressmage: Stress påverkar magen. Sök läkare för rätt diagnos.

 

IBS

Om du får svullen mage (och dessutom förstoppning eller diarré) trots att du inte har ätit mycket fibrer eller mjölkprodukter kan du lida av IBS.

Vad innebär IBS? IBS, irritable bowel syndrome, är en diagnos som ska ställas av läkare (för att utesluta farligare sjukdomstillstånd). IBS beror inte på inflammation utan är en ofarlig – men ofta besvärlig – funktionell störning av tarmen. Det är ett vanligt tillstånd (vanligare bland kvinnor) som kan komma och gå. Det blir ofta värre vid stress – och om du äter ”fel”.

Symptom vid IBS: IBS ger uppblåst mage men också diarré och förstoppning som växlar om vartannat. Magknip och uppkördhet är vanligt.

Behandling vid IBS: Fet och stekt mat kan förvärra IBS. Det kan vara bra att äta lösliga fibrer som är snälla mot tarmen. Börja alltid försiktigt med fiberkost så att magen hinner vänja sig.

Vissa med IBS är speciellt känsliga mot mycket fibrer. Undvik mycket stillasittande och stress. Långpromenader är bra mot uppblåst mage, och om du är stressad kan avslappningsövningar hjälpa.

Har du ofta uppblåst mage, prova att utesluta kål, ärter, tuggummi, kolsyrade drycker samt sötningsmedel som sorbitol och xylitol. Undvik också kläder som sitter åt över magen.

LÄS MER HÄR OM DU BEHANDLAR IBS

 

Trög mage

Bajsar du bara ett par gånger i veckan kan du lida av ”trög mage”.

Vad innebär trög mage? Tömmer du tarmen mindre än två gånger i veckan och har besvär med hård avföring som är svår att få fram – då räknas det som förstoppning. Har du haft det länge eller kommer det blod eller slem – gå till läkare. Trög mage kan bero på för lite fibrer i kosten, för lite vätska och för mycket stillasittande, stress och oro. Vissa läkemedel och järn kan göra magen trög, en del kvinnor får besvär under senare hälften av menscykeln.

Symptom vid trög mage: Går ”nästan aldrig” på toa, hård avföring.

Behandling vid trög mage: En lång powerpromenad eller en halvtimmes jogging är ofta bästa boten. Ät fibrer, gärna lösliga, men öka mängden långsamt om du är ovan. Undvik vetemjöl, socker, vit pasta, ris, stora mängder mjölk och te. Undvik också att hålla dig – det kan orsaka trög mage. Mat som kan få fart på magen: råa grönsaker, katrinplommon, fikon, aprikoser, fullkornsbröd, grova gryn, vetekli, linfrön, fil, yoghurt.

 

Magkatarr (dyspepsi)

Har du smärtor i magen och känner hungersug? Då kan du ha magkatarr.

Vad innebär magkatarr?  Det som tidigare allmänt kallades magkatarr går numera under benämningen dyspepsi, ett samlingsnamn för besvär i övre delen av magen. Det utlöses ofta av olämplig mat, stress och alkohol men kan också bero på en sjukdom, t ex magsår, eller på att nedersta delen av matstrupen är irriterad av magsyra. Har du i stället inflammation i magsäcksslemhinnan ska det utredas och behandlas med antibiotika.

Symptom på magkatarr: Ont/obehag i övre delen av magen. Tidig mättnadskänsla när du äter, hungersugningar, illamående, rapningar, halsbränna.

Behandling vid magkatarr: Ät regelbundet och inte för sent på kvällen. Hellre fler små måltider än få stora. Var försiktig med kaffe, juice, alkohol, fet, salt, rökt och starkt kryddad mat. Undvik rökning! Vissa läkemedel, som till exempel innehåller acetylsalicylsyra, kan irritera magslemhinnan. Har du ont, prova att äta lite, det kan lindra.

 

Ät rätt för att motverka svullen och uppblåst mage

recept på ingefärashot

Vad du äter – och inte äter – påverkar självklart också din mage. I och med att våra matvanor förändras uppstår också nya problem. En ny studie visar att fler än man trott har problem med laktosintolerans. Lattetrenden har gett många som tidigare inte druckit speciellt mycket mjölk problem med magen. Laktos (mjölksocker) finns dessutom numera i allt från müsli till godis och korv.

– För den som vill få sin mage att må bra är det också viktigt att se till att vårda sina goda bakterier i tarmen, säger Åsa Vilbäck.

Det betyder att det är bra att äta produkter med probiotika, som syrade grönsaker, och undvika antibiotika.

Mat-schema för svullna och krånglande magar

Mat som gör magen glad!

  • Syrade mjölkprodukter
  • Mjölksyrade grönsaker
  • Kokta grönsaker
  • Te: Pepparmynta och kamomill (kramplösande)
  • Psylliumfrön
  • Linfrön
  • Blåbär
  • Fisk
  • Ingefära (goda recept på ingefärashots!)
  • Kanel
  • Kummin
  • Probiotika
  • Yoghurt

Var försiktig med – kolla hur du tål!

  • Mjölkprodukter
  • Friterad mat
  • Fiberrikt bröd och feta bakverk
  • Omogen frukt
  • Öl, vin och sprit
  • Kolsyrade drycker
  • Sura och starkt kryddade maträtter
  • Feta, rökta och starkt saltade livsmedel
  •  Sockerfria tuggummin och halstabletter
  • Lök
  • Kål
  • Ärter
  • Bönor
  • Gurka
  • Paprika
  • Rädisor
  • Plommon
  • Vindruvor
  • Majs
  • Päron

Tufft för känsliga magar!

  • Vetemjöl
  • Vit pasta
  • Stora mängder mjölkprodukter
  • Socker
  • Kaffe
  • Alkohol

 

Ät mer bakterier

svullen mage behandling

Magen och tarmarna är fulla med nödvändiga bakterier. När balansen störs, till exempel vid en antibiotika-kur, upplever många att det hjälper att tillsätta snälla bakterier som finns i till exempel bakteriespäckad yoghurt och tillskott. Mjölksyrabakterierna (laktobaciller och bifidobakterier) är nyttiga bakterier som kan hjälpa mot allt från lös mage till att behålla bakteriebalansen.

Egentligen vet man inte riktigt hur de goda bakterierna verkar, men en teori är att probiotiska bakterier konkurrerar ut skadliga bakterier. Ett annat problem med bakterier är att det finns så många olika sorter. Men forskning pågår, och i framtiden kommer det kanske att bli möjligt att skräddarsy probiotikakurer för olika ändamål.

Snälla bakterier finns i: surkål, surdegsbröd, filmjölk, yoghurt, mjölksyrade grönsaker och honung.

Sanera bort socker

svullen mage? Sluta ät socker

För mycket socker kan ge uppblåst mage. Stora mängder sött göder också de jästsvampar som naturligt finns i tarmkanalen och kan orsaka en candidainfektion, som ger obalans i hela kroppen och gör att magen svullnar. När det gäller socker finns det många åsikter om hur skadligt det egentligen är, men har du magproblem kan det definitivt vara värt att prova att utesluta socker ett tag. Att helt ”svälta ut” en candida är i längden omöjligt, men äter du mycket socker mår din mage definitivt bra av att dra ner på det.

LÄS OCKSÅ: Så blir du sockerfri på 3 veckor (expertens bästa tips!)

Prova uteslut-metoden

– Om man konstaterat att det inte finns någon allvarlig orsak som glutenintolerans, inflammation i magsäckens slemhinna, cancer eller inflammatorisk tarmsjukdom bör man prova sig fram, säger Åsa Vilbäck.

– Många reagerar på mjölkprodukter, fibrer, baljväxter, fusk-socker, kaffe – det kan vara bra saker att börja testa att utesluta. Kom ihåg att utesluta en sak i taget och ge det en vecka!

Stress förvärrar magproblem

så påverkar stress din kropp

En sak har ändå de flesta magar gemensamt, och det är att de tål stress dåligt. När 1 000 svenskar fick frågan när de har mest magproblem, svarade nästan hälften att det var när de stressade. Det är inte så konstigt. Magen och tarmarna har ett eget nervsystem och kallas ibland av forskare för ”bukhjärnan”.

90 procent av signalsubstansen serotonin, som påverkar humör och välbefinnande, finns i magen – precis som en stor del av immunförsvaret.

Motion lindrar

Löpning lindrar svullen mage

En annan sak som är viktig för bra magbalans är att röra på sig. Motion är dels avstressande, dels håller det magen i form. Det finns studier som visar att promenader, dans och joggning (aktiviteter där du sätter i fötterna i marken) har extra bra effekt på mage och tarm. En undersökning som nyligen gjordes vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg visade att motion kan minska besvären för den som lider av IBS (irritable bowl syndrome, innebär att tarmens normala funktion rubbats av någon anledning).

Det räckte med 20–30 minuters stark fysisk aktivitet tre–fem gånger i veckan för att många skulle få mindre besvär.

När ska jag söka vård?

Är du det minsta osäker, har problem som inte ger med sig, har blod i avföringen, kramper, smärtor etc – prata alltid med en läkare. Magproblem kan vara tecken på en allvarlig sjukdom och måste utredas.

– Det är stor skillnad om man haft problem hela livet som man kanske känner igen – eller om man är över 40 och plötsligt får magproblem, alarmsymptom och kanske viktökning – då bör man söka läkare direkt, säger läkaren Åsa Vilbäck.

Varningssignaler: blod eller slem i avföringen, nattliga smärtor som väcker en, ändrade avföringsvanor, viktnedgång, tecken på blodbrist, snabbt och kraftigt ökat bukomfång.

Psst! Testa vår superpopulära 21 dagars-kurs!

Träna med D-Flex & Pam!

  • Hitta formen på 21 dagar – unikt program
  • Totalt 9 timmar film, där ni tränar tillsammans
  • Pepp och skratt med chefredaktör Pamela Andersson
  • Så ska du äta för att må bra, och bli stark!