Alla är vi olika! Ta hjälp av ayurveda för att hitta rätt träning, mat och livsstil för din personlighet. Gör testet, hitta din dosha och just din väg till att må toppen.

Har du frågat dig själv hur du ska kunna hitta balans i livet? En väg att gå är den ayurvediska. Genom att ta reda på vilken typ, eller vilka typer, av dosha – en sorts ayurvedisk personlighet – du är kan du ta reda på vilka obalanser du har i kroppen. Och sedan jobba för att åtgärda dem. Meningen är att du ska få tanke och själ i balans – och då minska risken för sjukdomar.

– Hur vi ska uppnå den här balansen har vi egentligen alla en inre kunskap om, säger wellnessexperten Annette Lefterow, författare till Din guide till wellness.

Men risken är att vi tystar eller dövar den. Tittar på teve istället, äter onyttigt, kör över oss själva med stress och aktiviteter.

– Vill du börja leva mer ayurvediskt gäller det att komma i ett balanserande tillstånd. Jobba på sin förmåga att känna in och känna av kroppens tankar och signaler.

Det här kan göras med hjälp av meditativa övningar, yoga, behandlingar och genom att att äta rätt för din personlighet.

– Den viktigaste missen vi ofta gör när vi förlorar balansen är att vi låter tanken tar över och ställer orimliga krav på oss själva, säger Annette Lefterow.

– Låt dina mål vara enkla och genomförbara i vardagen så att du kan fokusera på uppskattning och tacksamhet mot dig själv. Istället för att ha dåligt samvete för det du inte gör.

LÄS OCKSÅ: 9 enkla saker att göra – som ökar ditt välbefinnande!

AYURVEDA-TEST: Vilken dosha är du?

Ta reda på vilken dosha, eller kombination av doshor, du är för att komma i bättre balans.

Välj de alternativ som stämmer på dig! Du kan kryssa i flera svarsalternativ:

A) Snabb  B) Intensiv   C) Långsam

A) Kreativ  B) Intellektuell  C) Stabil

A) Ombytlig  B) Krävande  C) Uthållig

A) Livlig  B)Passionerad  C) Lugn

Hur fungerar du på arbetet?

A) Påhittig B) Organisera C) Tar en sak i taget

A) Slarvig  B) Effektiv  C) Uthållig

Hur hanterar du stress och påfrestande situationer?

A) Blir orolig  B) Uttrycker mig i ilska  C) Blir inåtvänd

A) Blir rastlös  B) Blir irriterad  C) Blir initiativlös

A) Tänker för mycket  B) Blir frustrerad  C) Blir deppig

Vad stämmer in på dig?

A) Kreativ  B) Perfektionist  C) Välorganiserad

A) Idérik B) Effektiv  C) Handlingskraft

A) Inspiratör  B) Ledare  C) Förvaltare

Hur utför du saker?

A) Snabbt B) Effektivt  C) Långsamt

Hur sover du?

A) Vaknar lätt B) Djupt men ofta kort  C) Djupt men ibland för länge

Hur är din energinivå under en hel dag?

A) Kommer och går  B) Jämn  C) Uthållig

Hur går du?

A) Lätt och snabbt  B) Tungt och bestämt  C) Långsamt

Hur är dina vardagsrutiner?

A) Allt blir oregelbundet B) Föredrar ordning  C) Tar saker som de kommer

Vilket väder föredrar du?

A) Varmt  B) Kallt  C) Alla väder, gärna varmt

Hur reagerar du på sol och värme?

A) Blir rätt brun  B) Blir röd  C) Blir lätt röd

Hur skulle du bäst beskriva din hud?

 A) Tunn och kall  B) Varm och rödaktig  C) Blek och kall

A) Tidigt åldrande  B) Får lätt utslag, akne  C) Pormaskar

A) Torr  B) Känslig  C) Oljig

Vilken typ av hår har du?

A) Torrt  B) Tunt  C) Fett

 A) Grovt  B) Mjukt  C) Tjockt

 A)Mörkt  B) Rött, tidigt grått  C) Ljust eller mörkt

Vilken typ av ögon har du?

 A) Små  B) Skarpa och intensiva  C) Stora och glansiga

 A) Mörkbruna, grå eller djupt blå B) Ljusblå el. ljusbruna C) Bruna

Vilket/vilka påståenden beskriver din hunger bäst?

A) Min hunger varierar/är oregelbunden. Ibland är jag jättehungrig och ibland inte alls.

B) Jag kan inte hoppa över en måltid. Då blir jag irriterad och allmänt otrevlig.

C) Jag är sällan hungrig. Jag äter men har inget större behov av det.

Hur är din vikt?

 A) Svårt att gå upp i vikt B) Håller lätt vikten  C) Går lätt upp i vikt

Vilka orsaker kan göra att du går upp i vikt?

 A) Oro, stress B) Hetsätning  C) För mycket stillasittande

A) Oregelbundna matvanor B) Frustration  C) För lite fysisk aktivitet

 A) Resor  B) Mental press  C) Långsam matsmältning

Drabbas du lätt av några av följande symtom?

A) Värk i leder  B) Inflammationer  C) Allergier

 A) Oregelbunden avföring B) Törst  C) Illamående

 A) Magont  B) Svettningar  C) Svullna leder och lymfa

A) Oregelbunden hjärtrytm B) Högt blodtryck  C) Högt kolesterol

 A) Ryggont  B) Hudproblem  C) Förkylning

Hur är ditt immunförsvar?

 A) Blir lätt sjuk  B) Verkar bra  C) Blir sällan sjuk

RESULTAT:

Räkna ihop hur många A, B och C du har fått: 

A) Vata

B) Pitta

C) Kapha

Har du till exempel 8 vata, 7 pitta och 23 kapha styrs du mest av kapha-doshan. Du kan också vara en kombination av flera doshor: med  till exempel 20 vata, 18 pitta och 3 kapha har du en kombinerad vata/pitta-personlighet. Har du nästan lika många kryss på alla tre, är du en tre-doshor typ.

Läs mer om din dosha (ayurveda-typ):

Vata: Gillar utmaningar men undvik stress

Vata är ”doshornas kung” och styr övriga doshor. När vata är i balans är oftast pitta eller kapha också i balans. Vata hamnar också ofta i obalans först – och sedan följer de andra efter. Därför är det ofta extra viktigt att balansera sin vata! En typisk vata är ofta lätt och tunn, rör sig och pratar lätt, smidigt och ofta fort. Livlighet och entusiasm är typiska drag. Vata gillar utmaningar, äventyr och allt som leder till förändring.

 Tecken på obalans: Oro, ängslighet och i värsta fall ångest. Kan få svårt att koncentrera sig och lätt bli otålig. Självförtroendet kan svacka, sömnen vara orolig. Oregelbunden matsmältning, kronisk smärta, PMS, ledvärk/knäppande leder och förstoppning är också symtom som lätt drabbar vata.

 Så balanserar du: Skapa rutiner, undvik stress och ge utrymme för vila och stillhet. Ät regelbundet, drick varmt och håll dig varm. Självmassage med varm sesamolja är bra. Umgås med positiva/glada människor. Undvik all form av alkohol, kaffe, te.

 Bra motion för vata: Yoga, meditation och promenader.

LÄS GÄRNA: 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)

 Bra mat: Varm dryck, varm mat, lagom tung mat. Salt, surt och sött.

 Undvik: Starkt, beskt och kärvt.

ayurveda dosha

Pitta: Både passionerad och perfektionist

En pitta är intensiv och passionerad, har ledarinstinkter, intensiv blick men också en känslighet för sol och extrem värme. Matsmältningselden, agni, är stark hos pitta. Pittan har ett skarpt intellekt som gillar utmaningar, har ofta talets förmåga och ett drag av perfektionism. Ofta medelstor kropp. Kan vara kärleksfull, varm och harmonisk, men också glad, skärpt och intellektuell. Behöver äta regelbundet! Håller ordning omkring sig och gillar vackra saker.

 Tecken på obalans: Irritation, ilska, otålighet samt en kritisk inställning mot omvärlden och sig själva. Krävande, sömnproblem med ”aktiva tankar”, olika typer av magont, irriterad hud, problem med synen. En pitta mår inte bra av känslor som hat, avund, aggression – och riktar ofta de känslorna mot sig själv.

 Så balanserar du: Skapa utrymme för avkoppling, varva ner efter jobbet, se till att få egentid. Skapa balans mellan aktivitet och vila. Undvik för mycket sol. Ät regelbundet, undvik alkohol och koffein.

 Bra motion: Simning, skidåkning, cykling.

 Bra mat: Lagom varm mat, svala drycker, tung/oljig mat. Beska,söta och kärva smaker.

 Undvik: Starkt, surt och salt.

ayurveda dosha

Kapha: Mår bra av resor och tuff träning

Kapha är oftast på bra humör. Har ett inre lugn, tålamod och sover bra – möjligen lite för länge ibland. En kapha har också ofta lätt att gå upp i vikt. Rör sig långsamt och talar långsamt. Har bra minne men får jobba för att lära sig. Är tillgiven, empatisk och har för lätt att ursäkta och förlåta andras misstag. Har bra uthållighet, sparar på saker och undviker gärna förändringar.

 Tecken på obalans: Handlingsförlamning, depression, tristess. Kroppen blir stel. Kan gå upp i vikt och tappa energi. Förkylning, allergi, bihåleinflammation är typiskt för kapha i obalans. Kan också bli väldigt trött/uppleva kronisk trötthet. Också vanligt med vätskeansamlingar, smärtor i kroppen, höga kolesterolvärden.

 Så balanserar du: Förändring, utmaningar, resor och regelbunden motion är viktigt för att sätta fart på kapha! Undvik drag, extrem kyla och fuktighet. Torrmassage är också bra.

 Bra motion: Styrketräning, boxning, spinning, tennis och annat med hög förbränning.

 Bra mat: Lätt och lagom varm mat som innehåller sparsamt med olja, fett och sött. Starkt, beskt och kärvt är däremot bra.

Undvik: Sött, surt och salt.

LÄS OCKSÅ: Det här gör oss lyckliga – på riktigt (enligt den största studien som någonsin gjorts)

 

FAKTA OM AYURVEDA

Ayurveda anses vara världens äldsta hälsosystem och är en cirka 3000 år gammal visdom från Indien. De bygger på naturens fem element: rymd, luft, eld, vatten och jord. Genom att sammanföra dem skapas tre basfunktioner – tre doshor: vata, pitta och kapha. Du föds med din egen kombination av de tre doshorna. Det här är din prakruti – kroppstyp. Men alla tre doshorna finns inom dig och det är viktigt att de balanseras mot varandra.

VATA skapar kommunikation, cirkulation och rörelse. Består av luft och rymd.

PITTA skapar värme och ämnesomsättning. Består av eld och vatten.

KAPHA skapar struktur och stabilitet. Består av jord och vatten.

LÄS OCKSÅ: 7 enkla morgonrutiner som kommer göra din dag

Text Eva Gussarsson

Psst! Kom i livsbalans med vår onlinekurs:

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor!

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr

NUVARANDE TEST: Hitta livsbalans med ayurveda – vilken dosha är du?
NÄSTA Plantera mera! 5 sätt som trädgårdsarbete förbättrar din hälsa