Är du bra på att stanna upp och njuta av stunden? Är det alltid ”lite mycket nu”? Eller är energin alltid på topp? Gör testet som visar om du är återhämtningssmart.

Catharina Enblad Nordlund har tillsammans med Henrik Fexeus skrivit boken Reload – så blir du återhämtningssmart. Gör Catharinas test som visar om du är bra på att återhämta dig eller om det är dags att planera in mer pauser i kalendern.

Reload

Foto: Gabriel Liljevall

 

1 Tar du regelbundna pauser?

A Flera gånger per dag, jag djupandas vid kaffeautomaten, gör plankan vid skrivbordet och låter tankarna vandra när jag tittar ut genom fönstret.

B Några gånger per vecka, fast jag skulle gärna ta fler.

C Sällan, men jag försöker hinna gå på toaletten.

2 Försöker du lära dig nya saker i din vardag?

A Dagligen, jag vet att hjärnan mår bra av att träna problemlösning och att känslorna boostas när jag lyckas.

B Ibland, fast inte så ofta som jag skulle vilja.

C Sällan, jag orkar bara inte. Jag kan det jag kan.

3 Stannar du regelbundet upp och upplever en känsla av nöjdhet och mikrolycka?

A Flera gånger varje dag, jag älskar att njuta i nuet.

B Ibland, fast det är lätt att glömma bort när man har fullt upp.

C Sällan, jag skyndar alltid någon annanstans i tanken. Hur bra är du på att ladda om?

4 Får du ofta välkommen fysisk beröring och hud- kontakt?

A Dagligen, jag är väldigt nära mina kära och går dessutom ofta på massage.

B Ibland, fast inte så ofta som jag skulle vilja.

C Sällan, jag har inte den möjligheten.

5 Tränar du ordentligt minst tre gånger per vecka och rör dig i vardagen?

A Alltid, jag cyklar till jobbet och kör dessutom sköna pass några gånger i veckan.

B Ibland, fast det kommer lätt något i vägen.

C Aldrig, jag har helt kommit av mig.

FLEST A: Du återhämtar dig smart!

Du är verkligen återhämtnings-smart och ser till att få in återhämtning i din vardag. Om mängden återhämtning verkligen räcker beror ändå på hur ditt liv ser ut i övrigt. Vid höga krav behövs mer paus.

FLEST B: Låt återhämtning bli en vana!

Du är på god väg och försöker få in återhämtning i ditt liv. Men du har inte riktigt fått in det som en vana. Var finns största bristen? Tränar du för lite? Boka in en träningskompis som inte låter dig smita. Lär du dig sällan något nytt? Anmäl dig till en kurs i tango, schack eller drejning – eller vad som nu känns lockande.

FLEST C: Unna dig mer återhämtning!

Här har du utrymme för att unna dig mer återhämtning. Boka in mini-återhämtningar i kalendern för att komma igång så smått. Och prioritera sedan inte bort dem. Även om det bara handlar om några minuters intensiv träning vid skrivbordet eller tio djupa andetag så gör de skillnad. Sedan kan du lägga in längre stunder av återhämtning vartefter.

Lite snabba fakta om smart återhämtning:

återhämtning

  • Stress behöver inte vara farligt men brist på återhämtning kan vara riktigt illa.
  • Du behöver både fysisk och mental återhämtning.
  • Det finns fyra delar du behöver ta hänsyn till: sömn, aktiv återhämtning, passiv återhämtning och pauser.
  • Att försöka få balans i livet kan i sig bli stressande. Se i stället livet som en gungbräda med allt du har att göra på ena sidan och återhämtningen på andra. När du har mycket att göra krävs också mycket återhämtning.

 

Psst! Ta en rejäl paus från vardagen och följ med på träningsresa till La Pared:

topphalsa_bild_hemsidan

TRÄNINGSRESA TILL LA PARED, FUERTEVENTURA 2020!

När: 12-19 april 2020 & 13-20 april 2020
Var: La Pared – powered by Playitas,
La Pared, Fuerteventura
Pris: 11 998:-/person (enkelrumstillägg 2000:-)
Ingår: Flyg tur/retur från Stockholm eller Göteborg
+ Boende i dubbelrum med helpension + Transfer samt mat på flyget + All träning enligt program

LÄS MER OCH BOKA HÄR!