Vill du prova på ett riktigt roligt träningspass? Ta med en kompis, eller flera, och tävla om vem som kan bli skitigast på passet. Här tävlar vår träningsexpert Sandra Hiort och yogaexpert Lena Järpsten om vem som kan få mest gräsfläckar. Kom igen – prova du också!

Gör så här: Ta på dig något du inte är rädd om. Värm upp på valfritt sätt. Hitta på egna övningar som du tror gör dig så skitig som möjligt. Det vill säga där man krälar omkring mycket på marken – i gräs eller annat underlag som ger fina fläckar. Är ni flera så hitta på några var. Eller ta övningarna nedan (visas även i filmen längst ner om du vill se hur de görs). När ni är färdigtränade – jämför vem som blev skitigast och gratulera vinnaren. Lycka till och ha kul!

Rumpgång

Sitt på rumpan och “gå” framåt på skinkorna. Hjälp till med armarna för att få extra fart.

Ryggsim

Ligg på rygg och veva armarna bakåt, dra dig bakåt samtidigt som du böjer benen och skjuter ifrån med fötterna.

Kackerlackan

Ligg på rygg med benen uppåt i cirka 90 grader. Håll armarna sträckta rakt uppåt och knäpp ihop händerna. Ta dig åt sidan genom att gunga med armar och ben. (Spänn magen!)

Sälen

Ligg på mage med armarna längs med sidorna. Ta dig framåt genom att göra en ålande rörelse med kroppen. Tänk att du är en säl som ska ta dig fram.

Rullen

Ligg raklång med armarna längs med sidorna. Spänn hela kroppen och rulla åt sidan samtidigt som du håller kroppen så still som möjligt.

Draghjälp

Dra en kompis genom att ta tag i hens ben eller under armhålorna och springa (eller gå).

Masken

Stå på alla fyra (knän och händer). Ta fram händerna en bit och dra dig framåt samtidigt som du gör en maskliknande rörelse med kroppen och dra in knäna under dig. Fortsätt framåt.

Militärkryp

Kryp/åla dig fram på marken genom att använda armbågar och knän.

Kattgnugg

Sitt på rumpan och hasa dig framåt med hjälp av benen. Sätt i hälarna, dra dig fram på rumpan och flytta fram hälarna… Hjälp till med armarna genom att sträcka ut dem framför dig och sedan dra in dem när du har framåt.

Sidoåkning

Ligg på sidan med nedre armen utsträckt under huvudet. Använd resten av kroppen för att hasa dig framåt, hela tiden liggandes på sidan.

Ryggkliaren

Ligg på rygg med fötterna i marken och rumpan upp i luften. Skjut dig bakåt med benen med övre delen av ryggen i marken. Som att du försökte klia dig själv på ryggen på ett ställe du inte kommer åt.

Armhävningsgång

LIgg på mage med händerna i marken ungefär bredvid axlarna. Dra dig sedan framåt bara med hjälp av armarna. Sätt i händerna vid axlarna igen och fortsätt dra dig framåt.

Kullerbyttor

Gör många kullerbyttor på raken. Tänk på att dra in hakan mot bröstet. Varva framåtkullerbyttor med bakåtkullerbyttor.

Karusellen

Ligg på sidan med armarna intill kroppen. Använd benen för att ta dig framåt. Benen går runt och överkroppen rör sig inte men följer med i en snurrande rörelse.

Psst! Helt andra typer av träningspass, men minst lika roliga, hittar du på våra resor. Välj din favorit bland ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

TRÄNINGSHELG: THAIBOXNING, YOGA & SPA PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Thaiboxning, dynamisk flow yoga, pilates, samt övriga pass på schemat. Exklusiv tillgång till spa och gym. Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter. Dessutom en föreläsning med thaiboxaren Rickard Nordstrand

NUVARANDE Testa Sandra & Lenas morgonträning – SKITIGAST VINNER!
NÄSTA I PeppPodden: Därför ska du ta sovmorgon varje dag – ny forskning!