FRÅGA: Jag har funderat på att skaffa TRX-band. Det är så många som tycker att de är bra, och så kan man använda dem överallt. Men hur gör man? Vilka rörelser är bäst? Hur vet man om man gör fel? En hantel är liksom enklare att förstå sig på. Är det värt att köpa ett TRX-band? /Nyfiken

ToppHälsas PT Michael Hansson Sjöö:
”Jag älskar TRX-bandet!”

Michael Hansson Sjöö

ToppHälsas PT Michael Hansson Sjöö svarar på frågor om träning

– Jag älskar TRX-bandet! Navy Seal-militären Randy Hetrick fick en snilleblixt 1997 och gjorde sitt första band av ett bälte och delar av en fallskärm. Några år senare gjorde han det första bandet som ser ut som det gör i dag. 

Det finns oändliga möjligheter med detta träningsredskap, och än har inte sista övningen med det tagits fram. Och visst kan du använda det överallt. Du kan hänga det i en dörr, eller ännu bättre, i taket. Och nu på sommaren kan du hänga det i ett träd.
Det finns till och med TRX i gruppträningsform där du kan få tips om massor av övningar.
Här får du några enkla övningar som räcker ett bra tag. Och kanske kommer du själv på egna favoriter ju mer du tränar med det.

Michael Hansson Sjöö är personlig tränare. Han ger dig sina bästa övningar tillsammans med Annika Sjöö, som är idrottslärare.

Effektiva övningar med TRX

UTFALL MED TRX

trx

A Börja stående med valfritt ben hängande i öglan/bygeln under handtagen på bandet.

trx träning

B Tryck bakre benet bakåt samtidigt som du gör ett utfall med det främre benet. När du nått den botten du klarar av, utan att tappa balansen, trycker du dig upp till startpositionen igen. Upprepa med andra benet. Gör 4 set x 8-12 rep.

MATRIX

A Börja stående med fötterna parallella, och ”draghanden” vid bröstet. Sträck den mot bandets fästpunkt.

trx träning

B Sänk dig bak och ner så djupt du kan och försök att nå med handen bakom dig så att du får en rotation med överkroppen. Ha en rak linje från ena till andra handen. Dra dig sedan upp samtidigt som du roterar tillbaka till startpositionen. Gör 4 set x 8-12 rep på varje sida.

ROLL IN PUSHUP

trx träning

A Sätt fötterna i öglorna/byglarna och ställ dig i en armhävningsposition. Gör en så djup armhävning som passar dig.

trx träning

B Dra sedan in knäna så mycket du kan mot bröstet. Släpp ut dem, med kontroll, till startpositionen igen. Gör 4 set x 6-12 rep.

AXELDRAG

trx träning

A Håll i bandens handtag och stå i en djup benböj med parallella fötter.

trx träning

B Dra armarna uppåt i ett V samtidigt som du ställer dig upp. Bandet ska vara sträckt hela tiden. Fall långsamt bakåt och återgå sedan till startpositionen.
Gör 4 set x 8-12 rep.

Har du inget TRX-band? Med ett gummiband kan du träna på nästan samma sätt. Och ett gummiband kan du ha med dig överallt.

Psst! Ännu mer träningsinspiration får du om du hänger med på någon av ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

TRÄNINGSHELG: THAIBOXNING, YOGA & SPA PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Thaiboxning, dynamisk flow yoga, pilates, samt övriga pass på schemat. Exklusiv tillgång till spa och gym. Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter. Dessutom en föreläsning med thaiboxaren Rickard Nordstrand

NUVARANDE Testa snabba & effektiva TRX-passet – PT:ns bästa övningar
NÄSTA Linda-Marie lärde sig älska sin kropp: ”Celluliter är smilgropar i kroppen!”