Nu kan vi på ToppHälsa äntligen presentera "Mat- och kostbloggen" med dietist Karin Magnusson! En blogg för dig som vill ha riktigt bra tips på goda och nyttiga recept och livsmedel, koll på de senaste trenderna samt hur man med enkla knep kan göra sin matdag lite hälsosammare. Det här är precis vad vi har längtat efter – stort välkommen till oss Karin! ❤️

Namn: Karin Magnusson
Ålder: 39
Familj: Gift med Hasse, bonusbarnet Vigor 9 år och så Jack 4 år, Judith 2 år och Majken 4 månader
Bor: Stuvsta (som ligger i Huddinge)
Gör: Dietist och frilansjournalist som föreläser, utbildar och skriver om mat kopplat till träning och hälsa, näringsberäknar recept, utvärderar produkter och har koll på trender och dieter.
Läs bloggen här!

Hej Karin, hur känns det att börja blogga på ToppHälsa?

Roligt och läskigt, men mest roligt!

Var har vi sett dig tidigare någonstans?

Jag arbetar förutom som dietist även som frilansjournalist. Så ni som läser papperstidningen ToppHälsa kan ha sett mig i ”matkollen” där jag granskar olika livsmedel varje månad.

Tidigare har jag jobbat med idrottare och och elitidrottare! Då handlar det mycket om vätska, återhämtning, kosttillskott, hur man äter före match/tävling etc. Jag har också, särskilt sen jag pluggade till KBT-terapeut för några år sedan, jobbat mycket med ”vanliga” människor, med viktnedgång (både i grupp och individuellt) och andra mer hälsorelaterade frågor.

Vad kommer vi att få läsa i din blogg?

Mat och kost! De flesta kanske tänker att det är samma sak, men för mig är mat det goda och lustfyllda, medan kost mer handlar om specialkost/dieter och näringslära. Eftersom jag älskar mat och har mycket kunskap och erfarenhet av kost kommer min blogg handla om båda.

Hur ser en vanlig matvecka ut för dig?

Den innehåller både gluten och socker, men också kakaonibs, chia och mandeldryck. Middagarna består vissa dagar av korv (vego för min del, eftersom jag inte äter kött) och makaroner och ibland av lax med massa grönsaker. Jag har inga förbud utan äter allt. Frukost älskar jag och på kvällarna mixar jag ofta smoothies!

Vad har du för matfilosofi?

Jag äter allt och tycker man ska ha en tillåtande inställning till mat. Det innebär inte att du ska äta bullar eller chips varje dag, men att det ska kunna ingå i ditt liv.

Om du säger till dig själv att du aldrig mer ska äta chips så är risken stor att det är precis det du tar till/blir sugen på när allt inte flyter på, när du blir stressad, är jättetrött, har bråkat med någon etc. Har du en tillåtande inställning så är chipsen inte så spännande, du kan till och med ha dem liggande i skåpet hemma eftersom du vet att det är okej att äta chips. Och plötsligt, vad händer? Jo, chipsen blir inte så lockande. Det här är lätt i teorin, men svårt i praktiken – men det går att öva på! Och vill du ha ett livslångt sund förhållande till mat så kan det vara värt det.

Jag tycker det är roligare och mer lustfyllt att basera kostråd genom att lägga till (eller ibland byta ut) istället för att bara ta bort. Lägger du till tillräckligt många bra och nyttiga saker kommer de till slut ”tränga bort” det onyttiga.

Jag har dock respekt för att alla inte har samma inställning till mat som jag och guidar självklart de som har önskemål om att äta till exempel glutenfritt, sockerfritt eller en viss mängd protein också.

Vad får du mest frågor om i ditt yrke (och vad ger du för svar)?

Det varierar från år till år, allt beroende på vad som är ”hett” för tillfället.

2012 frågade alla om 5:2-dieten, åren innan dess om LCHF, före det om GI. Sista åren har det varit väldigt fokus på socker, gluten, tillsatser och ”naturlig” mat. Många frågor gäller också specifika produkter: Vad är bäst – vanlig läsk eller lightläsk, vilket bröd ska jag välja, vilken kvarg är bäst som återhämtningsmål?

Vad jag svarar? Det brukar bli så att jag svarar med hundra motfrågor : ) VEM är du som frågar, vad har du för mål, vad äter du i dagsläget, hur ser din historik ut vad gäller mat, kropp, vikt, träning etc. Sen kan jag såklart ge snabba svar också, men då är det inte säkert att man ”träffar rätt”.

Och så dina 3 bästa mattips för en hälsosammare vardag!

– Ät 1 dl bär varje dag (frysta går jättebra)

– Byt ut eventuella sockrade yoghurt/fil mot naturella varianter (ta det stegvis om du är van vid de smaksatta)

– Ät 10 nötter/mandlar till mellanmål (eller som en del av ett mellanmål om du är högenergiförbrukare)

LÄS BLOGGEN HÄR!