Nu kan vi äntligen presentera ”Lisas löparskola” här på ToppHälsa. En blogg för dig som vill utveckla din löpning – oavsett nivå!  LÄS BLOGGEN HÄR!

Hej Lisa, hur känns det att börja blogga på ToppHälsa?

Det ska bli så roligt att få sprida lite löparpepp bland ToppHälsas läsare. Jag brukar själv läsa ToppHälsas bloggar och det känns verkligen kul att nu få bli en del av det inspirerande gänget.

Var har vi sett dig tidigare någonstans?

Jag har tidigare bloggat för löpargruppen Runday som jag är en av grundarna till. De senaste fem åren har jag tränat tusentals löpare på alla nivåer så kanske har några av läsarna till och med varit med på någon träning som jag har coachat.

Vad kommer vi att få läsa i din blogg?

Det kommer bli en blandning av träningstips, tävlingstips, konkreta intervallpass, hur man undviker löparskador och så lite smått och gott från mitt eget liv.

Vad får dig att må bra?

Jag mår bra av snälla människor, tuffa intervaller, god mat, frisk luft, mysiga filtar, tända ljus, solsken, en god kopp te och att inspirera andra.

Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?

När jag elittränade så körde jag så mycket som tio löppass varje vecka, men i dag är min träningsvecka mycket med balanserad. Vanligtvis ser den ut ungefär så här:

Måndag: löpning distans 8-10km
Tisdag: löpning intervall 8-10km + allmänstyrka
Onsdag: yoga
Torsdag: löpning korta intervaller eller backe 4-6km
Fredag: styrketräning med min PT Frida Lindström
Lördag: distans 10-15km
Söndag: vila

Känner jag mig sliten en vecka så byter jag ut något av löppassen mot yoga eller tar en extra dags vila. Jag gillar också att lägga in andra typer av träning som kampsport, klättring, badminton och vågsurf.

Vad får du din träningsglädje ifrån?

Den kommer inifrån och har alltid funnits med mig. Jag tror att alla vi människor föds med rörelseglädje och ett behov av att använda våra kroppar, men att många tappar bort den under livet och behöver hjälp för att hitta tillbaka till träningsglädjen. Jag har aldrig slutat träna så glädjen har aldrig försvunnit.

Däremot har min motivation gått upp och ner under åren och när jag har en dipp så sänker jag kraven på mig själv, lämnar löpklockan hemma och ger mig själv utrymme att träna helt utan press för att hitta motivationen igen.

Vad har du för matfilosofi?

”Everything in moderation!”. Jag bodde i USA under många år och en av mina bästa vänner där borta läste till nutritionist. Hon förespråkade att inget är förbjudet så länge man äter lagom mängd av det och sedan dess har det varit min filosofi.

Jag utesluter inget, men undviker att vräka i mig snacks och sötsaker. Jag vill ha en avslappnad och förlåtande relation till mat där det inte finns en massa pekpinnar och måsten. Jag vill njuta av det jag äter vare sig det är broccoli, en portion pasta eller en bakelse. Jag har märkt att det jag mår bäst av är att äta ordentliga portioner mat på regelbundna tider. Då fungerar min kropp som den ska!

När skrattade du senast?

Jag skrattar egentligen varje kväll innan jag somnar när jag och min man pratar igenom dagen. Jag är lyckligt lottad som har gift mig med världens roligaste kille så det går inte en kväll utan att jag gapskrattar. Inte nog med att det är härligt att avsluta dagen med skratt, det är dessutom ett perfekt träningspass för magmusklerna 🙂

När grät du senast?

I fredags när jag såg en reklam på TV om en familj som överraskar en ensam familjemedlem genom att dyka upp på julafton. Jag är ganska blödig och gråter när jag är ledsen, glad eller när jag ser andra gråta. Jag var inte särskilt blödig när jag var yngre utan det här är en sida som bara förstärks ju äldre jag blir. Nu räcker det med en söt reklam för att ögonen ska tåras.

Dina tre bästa tips för att komma igång med löpningen!

  1. Sätt upp ett mål som känns motiverande och rimligt. Viktigt att fundera på varför målet är motiverande för dig. Välj inte ett mål bara för att det låter bra utan välj något som gör dig pirrig, passar in i ditt livspussel och som du kommer bli stolt när du har genomfört.
  2. Gå inte ut för hårt. Du har säkert hört det tusen gånger, men stegra träningen långsamt. Det kommer dels göra att du minimerar risken för skador och dels göra det lättare att bibehålla motivationen. Det är helt okej med en nystart, det kan vara hur motiverande som helst, men det är väldigt få som klarar av att gå från noll till hundra så se till att göra en rimlig nystart om du vill hålla i löpningen.
  3. Krångla inte till det. Det viktigaste med löpningen är att den blir av så fokusera på det du tycker är roligast. Jag får ofta frågan ”vilka intervaller är bäst?” eller ”hur många mil ska jag springa i veckan?”. De flesta av oss har inte som mål att vinna någon stor tävling utan att förbättra oss själva utifrån egna förutsättningar och att springa oss friska och starka. Den viktigaste komponenten för att förbättra sig och må bra är kontinuitet, inte att man springer rätt intervallpass. Det bästa sättet att få kontinuitet i träningen är att ha kul. Så krångla inte till det utan kör gärna varierad och roligt löpträning som du blir peppad av.

Fakta om Lisa Beskow

Ålder: 32
Familj: Min man Edward, mina föräldrar Harriet och Johan och mina syskon Björn, Kerstin och Ulf.
Bor: I Gamla stan i Stockholm
Gör: Jobbar som projektledare för nya affärer och event och resor på Bonnier Tidskrifter.

LÄS BLOGGEN HÄR!