Att träna under sommaren är tufft, men med rätt förberedelser går det att göra konditionspassen drägliga. Här är sex tips som hjälper dig att hålla igång träningen i sommarhettan.

Det är lätt att missta värmen och motivationen för varandras motpoler. Ju varmare det är, desto mindre lust har man att ta sig an ett träningspass. Men faktum kvarstår: du måste röra på dig för att må bra. Även på sommaren.

Här är sex tips som hjälper dig härda ut i sommarhettan.

LÄS MER: Faror med solen – 8 saker du måste veta

Tips för att orka träna i värmen

1. Anpassa din träning efter värmen

När det är varmt så stiger pulsen, vilket gör att du måste anpassa ditt tempo efter temperaturen. Om du verkligen måste hålla ett högt tempo så råder vi dig att springa mellan 05 och 06 på morgonen. Då är dygnstemperaturen som lägst.

2. Drick mycket – och få i dig salt

Ju varmare det är, desto mer svettas du när du tränar. Och svett är vatten och salt. Därför är det viktigt att du kompenserar din förlust, med vatten och salt. Sportdryck, vätskeersättning och salttabletter funkar fint.

3. Välj rätt träningskläder

Din kläder ska vara svala och skydda mot solen. Täck primärt utsatta områden såsom axlar och ansikte. Benen är exponerade, men klarar sig fint. Använd gärna korta shorts.

4. Använd keps när du motionerar

En keps skyddar ditt ansikte, din hjässa och förebygger risken att drabbas av hudcancer. Huvud och hals är nämligen utsatta områden för den typen av cancer.

5. Skydda dig med solglasögon

Solglasögon skyddar dina ögon mot skadlig UV-strålning och minskar risken för att bli solblind. Solblindhet är ofarligt men svider, så det bildats små blåsor på hornhinnorna.

6. Använd solkräm när du tränar

Likt alltid när du vistas i solen ska du använda solskydd.

Källa: SATS

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Träna i värmen – 6 effektiva tips för att orka
NÄSTA Fråga coachen: Hur ska jag sluta straffa mig själv?