Gummibandsträning – både skonsamt och ett redskap som är lätt att ha med sig, plus ett utmärkt sätt att träna lite extra rumpa på! PT:n Michael Hansson Sjöö har valt ut några favoritövningar som kommer få det att kännas rejält i musklerna. Lycka till!

Kör övningarna i ett ”5-1”-upplägg där du gör varje övning i en minut och avslutar varvet med en minuts vila. Du ska göra totalt tre varv, och hamnar då på 18 minuters träning.

1. SQUATS

träna rumpa

A Stå så brett med fötterna att det känns stadigt och bekvämt. Placera gummibandet ovanför knäleden.
träna rumpa
B Sätt dig ner i en benböj och pressa knäna utåt, så att sätet kopplas på. Spänn också rumpan när du går upp igen och sträcker ut kroppen.

2. HIPRAISE/SPRED

träna rumpa

A Ligg på rygg med benen uppdragna och gummibandet ovanför knäleden.

träna rumpa

B Tryck upp höften mot taket som i ett vanligt höftlyft. Håll ryggen rak.

träna rumpa

C Pressa knäna ut åt sidorna i slutpositionen. Gå tillbaka på samma sätt till startpositionen.

3. LUNGE N’ PRESS

träna rumpa

A Knyt ihop två gummiband till ett, och spänn det runt bröstryggen med hjälp av armarna.

träna rumpa

B Gör ett utfallssteg och pressa samtidigt armarna framåt, innan du kliver tillbaka och byter ben och börjar om.

4. RAKA MARKLYFT

träna rumpa

A Stå framåtböjd med gummibanden under fötterna, och tryck rumpan bakåt med lätt böjda knän och rak, fin rygg.

träna rumpa

B Res dig upp och tryck fram höften, fortfarande med rak fin rygg, genom hela rörelsen.

5. SITTANDE RODD MED ROTATION

träna rumpa

A Sitt på golvet med rak rygg och gummibandet runt fötterna. Ta tag i gummibandet med ena handen och låt det dra dig in i en rotation.

träna rumpa

B Dra gummibandet längs efter sidan och rotera åt motsatt håll. Byt arm efter 30 sekunder, så att övningen tar totalt en minut.

Psst! Vill du få tips på fler effektiva övningar och lära dig allt om din hälsa? Kolla in vår succébok:
stora boken om din hälsa

Lite ur innehållet:
➔ Så får du ordning på mat, träning och sömn
➔ Hitta dina socker-fällor och bli kvitt sötsuget
➔ Test: Vilken träning passar dig?
➔ Vägarna till hållbar viktsuccé
➔ Sov gott med metoderna som funkar

Köpknapp_rosa

NUVARANDE Träna rumpa med gummiband – 5 effektiva övningar!
NÄSTA I ANNONSSAMARBETE MED RFSU Hej då urinvägsinfektion – tipsen som gör skillnad