Alla tecken på utmattningssyndrom fanns där men utåt sett hade Emilia det perfekta livet. Kärlek, barn, karriär, vänner. Men på insidan bröts hon långsamt ner. Efter att hon gått in i väggen började livet om med återhämtning som fokus. Håller du på att bli utbränd? Missa inte Emilias och ToppHälsas livscoach Åsa Nyvalls råd och tips om hur du hittar balansen i livet.

Hon visade inga tecken på utmattningssyndrom, tvärtom. Emilia Löf Karlsson var 26 år och hade allt en ung kvinna kan önska sig. Hon var den där som nästan alla lite avundsjukt beundrade. Vilket driv, vilket liv. En kärleksfull man, två fantastiska barn och en karriär som gick spikrakt uppåt. Ingen utbrändhet inom synhåll. Utåt sett.

Emilia Löf Karlsson Ålder: 35 år.
Familj: Maken Lasse, barnen Nova, 13, och Leon, 11 år.
Bor: Lidingö.
Gör: Media- och kommunikationsstrateg. Ansvarar bland annat för sociala medier för
Pernilla Wahlgren, podden Wahlgren & Wistam. Yogainstruktör som introducerat koncepten Silent yoga och Breath i Sverige.

Utbrändheten ledde till kollaps

Men en dag sa hennes kloka kropp stopp. Benen vek sig under henne och livet som snurrat i 180 stillnade för omstart.

– Min son var två år och ropade på mig. Jag hörde honom genom dimman av tårar och värk. Men jag kunde inte ta mig till honom.

Till slut lyckades Emilia krypa fram till telefonen och ringa efter hjälp.

Hennes berättelse är sorglig, berörande och hoppfull.

– Jag hade så mycket energi själv, men jag fick också mycket energi av att hjälpa andra människor, säger Emilia.

Ville vara perfekt men drabbades av utmattningssyndrom

Hon är nio år äldre och väldigt mycket klokare nu. Framför allt bättre på att lyssna inåt.

Då var hon 100 procent av allt. 100 procent student. 100 procent mamma. 100 procent entreprenör. 100 procent engagerad coach för unga tjejer i behov av stöd. Hon var 100 procent perfekt, helt enkelt. Själv kände hon på insidan att hon inte mådde bra.

Gick in i väggen av utmattning

– Det tog aldrig slut. Jag hade börjat släppa in människor i mitt liv som bara tog och inte gav mig energi tillbaka, säger hon enkelt där hon sitter vid ett kafébord på sitt älskade Millesgården.

Det var hit hon flydde efter kraschen.
– Jag satt under en staty här och lät tårarna rinna. Det var här jag brukade leka med min mormor när jag var liten. Hon var så viktig i mitt liv. Och jag gick till hennes grav här på Lidingö och pratade med henne.

Hennes man såg utmattnings-depressionen

På kvällarna låg Emilia i sin man Lasses famn och lät honom krama henne. Han som var den som skyddade henne efter kraschen. Inte begrep han riktigt vad som hänt. Men han förstod intuitivt och satte upp en mur omkring sin älskade, för att skydda henne.

– Och så träffade jag en del vänner, de som inte frågade hur jag mådde. I övrigt var det stora pausknappen på.

Jag insåg att om jag inte ändrade mig så skulle jag dö

Det där stora jobbet som hon åtagit sig mot bättre vetande. Bara för att alla andra sa ”Den här chansen kan du inte missa”. Det sa hon upp, bröt kontraktet. Hon som alltid sagt ja, ja, ja, började nu säga nej, nej, nej.

– Det blev ett jävla liv. Folk förstod ju inte. Det gjorde ont att behöva tacka nej till fantastiska jobberbjudanden, det gjorde ont att se att vissa vänner trodde att jag valde bort dem, det gjorde jag ju inte… Emilia hade bara börjat sätta gränser.

utmattningssyndrom, Emilia gick in i väggen

Fick snabbt hjälp & behandling

Hon hade insett att det var allvar efter kraschen där hemma i köket. Då benen bara vek sig under henne och hon kravlade till telefonen och ringde mamma. Mamma som hjälpte henne till en terapeut som gjorde en krisanalys. Det hade helt enkelt blivit kortslutning i Emilias överbelastade hjärna och kropp.

– Jag insåg att om jag inte ändrade mig så skulle jag dö.

Terapeuten gav henne stränga order: inte jobba, inte plugga, bara vila.

– Och jag som inte kröp, utan började springa direkt som bebis. Sedan dess kan jag inte minnas att jag någonsin har pausat.

Även när jag var föräldraledig studerade jag och drev företag. Jag hade ju så roligt. Fast nu vet jag att jag är okej när jag levererar bara 80 procent, säger hon och ler.

Yoga och meditation mot utmattningen

Men det tog tid att inse det. Ensamtid. Hon gick hos terapeuten, hon mediterade, hon yogade (”Men jag slutade prestera och stå på huvudet, jag låg bara i child pose”). Hon blev mer introvert, lyssnade inte så mycket utåt, men desto mer inåt.

– Jag har alltid haft en stark intuition, en magkänsla. Men jag hade slutat lyssna på den. Jag behövde få vara ensam, få kontakt med mig själv.

Efter några månader började det bubbla i Emilia igen, av idéer och drömmar. Och sakta började hon söka sig utåt. Hon startade yogagrupper och lanserade konceptet Silent yoga retreat, där alla deltagare har egna hörlurar.

Gör bra val för att inte bli utbränd igen

– Mina vänner säger ”Du gör ju exakt samma saker nu som förut”. Men jag är en helt annan person på insidan, mitt hjärta slår i ett annat tempo, konstaterar Emilia.

Hon sätter gränser, även när det är smickrande att höra ”Du som är så driftig, snälla, kan du inte kolla på det här …” så tvingar hon sig att inte säga ja direkt.

– Jag frågar mig: ”Vill jag göra det här? Vill jag arbeta med de här människorna?”

Och när hon ändå lockas av lust och glädje att dra iväg och trycka in ett möte till eller utöka retreaten så 50 personer till kan komma med – då säger kroppen ifrån.

– Jag kan domna i en hand eller gå in i en mataffär och inte veta vad jag ska köpa. Då är det bara att trycka på paus. Jag lyssnar direkt. Det måste jag.

Emilias tips för att slippa utmattningssyndrom

1. Börja dagen rätt. Andas, slut ögonen och sträck på dig i sängen och säg till dig själv: ”I dag kommer att bli en bra dag. Oavsett vad som möter mig så ska jag försöka vända det till något gott.”
2. Omge dig med rätt människor. Sluta umgås med dem som inte ger dig energi.
3. Ställ kollfrågor. Känns det här bra? Gör det här mig glad? Är svaret nej så gör en förändring. Nu! Ta ansvar för ditt eget liv.


Text Maggan Hägglund Foto Cherie Glover

Så undviker du utbrändhet – livcoachens råd

Coach Åsa Nyvall

Hälsocoach Åsa Nyvall berättar om utmattningssyndrom

 

Många unga kvinnor – och numera också allt fler unga män – blir utbrända mitt i deras perfekta tillvaro. ToppHälsas coach Åsa Nyvall har träffat flera av dem i sitt arbete som samtalsterapeut.
– Det gemensamma är ofta att de är väldigt måna om att vara duktiga och får sin bekräftelse från andra. Och det är ofta de starka som går in i väggen. Det är den som är stark som orkar sätta sina egna behov på undantag och hjälpa och stötta andra under lång tid.

Framgång kan leda till utbrändhet

Åsa ger rådet att vara lite observant på personer som alltid är optimistiska, som aldrig ser några problem, som alltid säger ”Det där fixar jag”.

– Verkar det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant. Det kan vara så att de inte är så lyhörda för sina egna behov.

Vår tids ideal gör det lätt att hamna i den här fällan, förklarar Åsa. Vi ska vara härliga människor, extroverta och alltid ställa upp för andra.

 Sluta samla på klappar på axeln

Men det finns en fara. Att alltid ställa upp, att aldrig säga nej kan vara en snabb väg att mätta en hunger som beror på brist på självkänsla.
– Man hämtar bekräftelse ur klappen på axeln.
Allra snabbast kommer klapparna på axeln via sociala medier.
Där kan du håva in likes utan att behöva lyfta dig ur soffan. Och när du väl är inne i din framgångskarusell och får beröm och tack och hejarop från alla håll är det svårt att sätta stopp.
– Det är väldigt svårt att bromsa ett sådant beteende när man är mitt uppe i det. Det är först efter kraschen som man kan tänka tillbaka och minnas ”då var jag egentligen trött” eller ”då kände jag hjärtklappning”.

Tips: Så undviker du att bli utbränd

– En bra nyckel som jag brukar ge till alla mina klienter är att börja varje morgon med att ta en stund för sig själv, andas lugnt och sedan ställa sig frågan: ”Hur mår jag egentligen? Är det någon känsla som vill komma fram?” När du svarat på den frågar du dig: ”Vad skulle jag behöva idag?” och så tredje frågan ”Hur ska jag skaffa mig det?”.
– Då tränar du på att lyssna på dig själv och kan bromsa dig. Eller puffa på dig – för det är en del som behöver det också.
Men när man kraschat, vad kan man göra då?
– När man faller så är det oftast en sak, i en lång rad av flera faktorer, som blir utlösande. Då får man börja med att dra sig tillbaka och vila. Men sedan är det viktigt att man söker ett bra samtalsstöd.
Vår tids ideal gör det lätt att hamna i den här fällan

– När det gäller utmattningssyndrom är det viktigt att du verkligen tar reda på orsaken bakom beteendet som gjorde att du kraschade. Sök svar på frågor som: ”Varför har jag valt att bry mig så mycket om vad andra tycker?”, ”Varför är det så viktigt för mig att bli omtyckt?”.

Vilka är det som klarar sig bäst från att drabbas? 
– Det är de som har en stark självkänsla, som är trygga i sig själva. De bryr sig inte så mycket om vad andra tycker, de går efter sin egen inre moraliska kompass. De är trygga i att de duger precis som de är.

Psst! Kanske är en yogakurs räddningen för dig? Kolla in vår onlinekurs:

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor!

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr

NUVARANDE Utmattningssyndrom: Emilia ignorerade symtomen och föll ihop i köket
NÄSTA Dietisten: ”Så slipper du de sista extrakilona du vill bli av med!”