På jakt efter nya, bra springskor? Låt oss guida dig utifrån dina behov – rätt sko gör stor skillnad för din springupplevelse!

Sko efter aktivitet

När du väljer springskor så är det absolut viktigaste att skon känns skön på foten. Prova dig fram och sök hjälp i butiker som kan analysera din fotisättning. Välj skor efter vad du ska ha dem till, ha gärna olika skor att variera mellan. Till exempel en lättare sko för korta intervaller och en mer dämpad för långpass. På så sätt håller skorna längre och du får ut mer av din träning.

Dämpa lagom

När du väljer hur mycket stöd du vill ha från din sko spelar flera faktorer in. Springer du väldigt långt, ofta på asfalt, är nybörjare, eller har skador kan du behöva mer dämp. Och ju mer du väger, desto mer dämpad sko behöver du. Med en lättare, inte så dämpad sko kan du istället känna dig snabbare och få mer ”löpkänsla”.

Pronerar eller supinerar du?

Välj också om du ska ha neutrala skor eller sådana med sulor för pronation eller supination. Ett bra tips är att kolla in dina gamla springskors sulor bakifrån. Lutar skorna inåt, mot varandra, så pronerar du. Supinerar du så rullar du längs med utsidan av foten under hela steget. Ju mer du supinerar, desto mer dämp kan du behöva. Annars ska du ha neutrala skor för den som landar rakt på foten.

NUVARANDE Så väljer du rätt sko till löprundan
NÄSTA Pamela Andersson: En löpstil à la John Cleese!