ToppHälsas Sandra Hiort hade aldrig haft på sig ett par vandringskängor innan hon åkte till Bad Gastein för att vandra en hel vecka. Så här gick det när hon antog utmaningen – att ta sig uppför toppen!

”… och nu ska vi bara ta oss rakt upp, cirka 250 meter, för den här branten”, säger guiden som just tagit min vandringsgrupp på 15 personer på en milslång promenad runt Bad Gastein. 

250 meter brant uppförsbacke alltså? Oj! Om vi säger så här: Jag är egentligen ingen vandrare. Faktiskt är det första gången jag går i ett par vandringskängor. Egentligen springer jag hellre, det passar mitt tålamod bättre. Springer man går det ju helt enkelt fortare att ta sig fram. Men samtidigt har jag blivit nyfiken på tjusningen jag hör i vandrares röster när de pratar om sina turer.
Inte minst pratar alla om de fantastiska alperna, hur vackert det är och hur mysigt man har när man klättrar omkring i dem. Så här är jag nu. På en vandringsresa. Med nyinförskaffade skor och sprillans ny ryggsäck. Nervös för att alla andra ska vara vandringsproffs. För att jag ska få skavsår eftersom jag inte hunnit gå in kängorna. För att jag kanske inte fått med mig rätt kläder och prylar för att klara mig i bergen. Och inte minst funderar jag över hur kroppen ska orka med en prövning jag inte alls tränat inför! Här kommer min dagbok från min första vandringsvecka någonsin, tillsammans med STS i Bad Gastein:

Vandring dag 1: Citypromenad på 1,5 mil

Klockan ringer sju för frukost och packning. Nio börjar dagens vandring. Jag går i röd grupp som, till skillnad mot grön och blå, kommer att ta sig hela vägen upp till toppen på bergen. Vi börjar dock med en rundtur i stan, för att vänja oss vid höjden ( vi är cirka 1 000 m över havet).

vandra i Bad Gastein

Vi går på varierat underlag – över forsande åar, genom trolska skogar, på asfalt och grus. En fin promenad på 1,5 mil före dagens stora prövning – 250 meter rakt uppför före lunch (betydligt senare än vad jag är van vid! ).

Solen får svetten att rinna och väl uppe är jag glad att jag lytt rådet att ta med mycket vatten. Men oj, oj, oj vad nöjd jag känner mig! Väl värd en bondsallad i en äkta österrikisk mathytte. Tackar dock vänligt men bestämt nej till schnaps gjord på tallkottar. (Håller mig till vatten igen.)

vandra i Bad Gastein

DAGENS LÄRDOMAR:

  • Den som behöver kisspaus på vandring får gå bakom närmsta dunge eller sten.
  • Bromsbett gör ont.
  • Att äta äpple och gå i uppförsbacke är inte en helt lätt kombination.
  • Nödproviant som nötter, frukt och smörgås är ett måste – alpluft gör mig vrålhungrig.

vandra i bad gastein

Vandring dag 2: Vrålhungrig i regnet!

”Gå med korta steg och i ett jämnt, lugnt tempo” tipsar guiden när vi ska ta oss upp för berget i Sportgastein, eller Nassfeldalm som de säger här. Vi tar oss dit med buss på en kvart från hotellet.

Vi börjar på 1 589 meters höjd och ska ta oss upp till 1 900. Ett strilande regn gör vägen hal och det gäller att se var man sätter fötterna när vi kliver över grova trädrötter och stenar. Men den tuffa klättringen är mödan värd! Även om grå moln suddar till utsikten så får vi njuta av blommande edelweiss, vattenfall och en pampig, konstgjord sjö. När det plötsligt står stora kossor på stigen blir det till att klättra och sicksacka förbi dem. Korna ser lugnt på och ser nöjda ut.

vandra i bad gastein

Trots att jag proppar i mig nötter och frukt är jag vrålhungrig långt före lunch, känner mig ofokuserad och snubblar till ett par gånger. En gång är det nära att jag glider ner för en liten brant. Känner mig lite äventyrlig och modig när vi till slut når lunchhytten.

vandra i bad gastein

DAGENS LÄRDOMAR:

  • Att gå i jämnt tempo utan stopp, och inte ta för långa kliv gör vandringen lättare.
  • I nerförsbacke är tipset att gå framåtlutad för att inte dratta på rumpan om man ramlar.
  • I nerförsbackar kan man också snöra om skorna (mer spända framtill/lösare upptill) för att slippa få ont i tårna.
  • En helt annan lärdom är att av murmeldjur görs salva som ska hjälpa ömma muskler och leder. Hmm.

vandra i bad gastein

Vandring dag 3: Träningsvärk och gris-attack

Jodelatihohoooo, vad det känns i vaderna på morgonen! Vaknar stel i kroppen och öm i benmusklerna. Vi tar bussen till en tåglift i Bad Hofgastein. (Har både macka och nötbar i ryggsäcken för att överleva fram till lunch!) I ryggan finns också vatten, regnkläder och ett ombyte.

vandra i Bad Gastein 2

Linbaneturen tar oss en bra bit upp. Efter det ska vi ytterligare 900 meter uppför – en dryg mils vandring. Halvvägs hörs ett skrik, en i gruppen har tappat sin mobil i en damm. Samma kille blir en timme senare nafsad i foten av en nyfiken gris på ett rastställe, det är helt enkelt inte hans dag i dag.

vandra i bad gastein gris

På raststället dricker vi kaffe – underbart gott! – och njuter av utsikten över gröna dalar och snöklädda alptoppar. Vi går vidare på vackra, blomsterprydda stigar, försöker möta andra utan att skicka dem nerför kullarna med våra ryggsäckar. Vardagsdramatik för oss, vardagsmat för de österrikiska familjerna vi möter! På en del passager tar vi turister hjälp av vajrar och trappsteg som satts fast i berget. De som bor här balanserar bara lite extra.

vandra i bad gastein

På andra sidan berget väntar en Sound of music-äng där jag skuttar av mig. Avslutar lunchpytten med en gigantisk apfelstrudel – alpluft gör en väldigt, väldigt hungrig, som sagt! Hem blir det linbana hela vägen ner. Skönt, för vaderna krampar lite.

DAGENS LÄRDOMAR:

  • Vandring ger starka ben – och after walk-stretch är ett måste!

Vandring dag 4: Nej, i dag vi tar välbehövlig vilodag

Åhh, vilken välförtjänt vilodag. Gör så lite som möjligt. Solar på ett spa, Felsentherme Gastein, och vilar vader, och rumpa, lår … på kvällen får jag höra om äventyr som andra ägnat sig åt – som cykling, forspaddling, paragliding, trampbilsrally nerför berget och linbaneåkning över vattenfall. Puh, det får bli nästa gång!

vandra i bad gastein alperna

DAGENS LÄRDOMAR:

  • Vila är också nyttigt!
  • Solen tar lika bra här som vid Medelhavet, hög solskyddsfaktor är ett måste.

Vandring dag 5: 14-gradigt dopp, eh?

Vi promenerar till tvåsits-lift och njuter av en tur rakt upp i det blå. Efter ytterligare en lift är vi uppe på 1 950 meter men har ändå inte nått toppen. Resten blir till att gå. Dagens runda är åtta kilometer, 550 meter uppför.

vandra i alperna bad gastein

Vi går förbi Zirbenweg, ett härligt område med roliga trämöbler. Vi går genom lummig skog, klättrar över vassa stenar, på vissa ställen riktigt brant och varning för svindel. Vid sjön palfnersee på 2 074 m föreslår guiden ett dopp i det 14-gradiga vattnet. Galning! Några ännu värre galningar antar utmaningen – medan vi andra, med mental hälsa i behåll, äter matsäck och njuter av vyerna.

vandra i bad gastein alperna

Ett åskväder är på väg in så vår guide väljer att ta oss samma väg tillbaka. På vägen berättar han hur vi ska göra om det börjar blixtra; sätta oss på huk, en bit ifrån varandra så blixten inte kan hoppa emellan kropparna. Kryper vi in i en grotta ska vi inte vara för nära väggarna, och det är bättre att springa in i skog än vara på öppna fält. (Hjälp! Känner inte lugnet, men det känns tryggt att vi har guide med oss!) När vi sätter oss i liften säger guiden ”jag tror vi hinner ner” – och hela vägen sitter jag och tittar på de mörka molnen som snabbt drar in och undrar vad fasen man gör i en sittlift när blixten slår till? Det händer ju som tur är inte!

DAGENS LÄRDOMAR:

  • Var inte i bergen utan guide om det finns minsta risk för åskväder! Det kan komma rejäla hagelskurar här även mitt i sommaren (med hagel stora som isbollar! ).
  • Fästingar finns i regel inte över 1 400 m.ö.h.
  • Det är inte säkert att man måste gå in nya vandringskängor som man hör många tjata om – jag har efter fyra dagar inte en endaste liten känning.

vandra i bad gastein alperna

Vandring dag 6: Svindel på toppen!

Berget vi har kikat på från olika håll hela veckan ska nu äntligen bestigas! Vi tar kabinliften upp på Stubnerkogel, berget mitt i centrala Bad Gastein. Solen skiner och det är skönt att komma upp i lite svalare luft på mittstationen. Härifrån går vi på smala skogsvägar till toppen. Det är veckans mest utmanande vandring med värme, svindel, rullgrus, sten och smala språng där vi får ta vajrar till hjälp.

vandra i bad gastein alperna

Vi promenerar längs med bergskammen till liftens toppstation där vi tar apelsinpaus och kikar ner på skärmflygarna som svävar – under oss! Sedan går vi över Europas högst belägna hängbro på 2 300 meter innan vi börjar ta oss nerför serpentinvägar och branta raksträckor. Utsikten över alptoppar, lummiga sommarängar, skogar och gröna fält är enastående. Måste stanna upp ett tag för att försöka ta in allting.

vandra i bad gastein alperna

DAGENS LÄRDOMAR:

  • Det är verkligen skillnad på att vara uppvuxen i alperna och att vara turist! På branta stigar möter vi damer och farbröder i 90-årsåldern som går med käpp, liksom familjer med småbarn – och alla ser de ut som att de är på en helt vanlig promenad, utan tanke på stup eller smala leder.

vandra i bad gastein alperna

Vandring dag 7: Åker hem lagom mör

Tar en kort morgonpromenad innan det är dags att packa ihop och åka hemåt. Åh, vilken härlig semester det har varit. Väl hemma kommer jag att längta efter öppna vackra vyer, efter härlig tystnad och tid för att hinna tänka färdigt tankar.

VECKANS LÄRDOMAR:

  • Vandring är faktiskt otroligt roligt och härligt! Man får utmana kroppen och samtidigt ta det ganska lugnt, njuta av naturen och uppleva allt möjligt. Och man blir trött – på ett ovanligt skönt sätt.

vandra i bad gastein alperna

10 tips för en skönare vandringsupplevelse:

  1. Gå med guide. Säkrare och mer lärorikt.
  2. Utrusta dig rätt, rätt kläder, skor som når över ankeln, vandringsstrumpor och bra ryggsäck.
  3. Välj väg efter din nivå. och efter vad du vill ha ut av vandringen; se vyer, ha tuffa utmaningar, njuta av natur …
  4. Kolla väderleksrapporten så du inte överraskas av åska, regn eller hagel.
  5. Tänk på säkerheten! Gå inte för nära stup och håll koll på fötterna.
  6. Ta pauser så du orkar hålla fokus! Gå med korta steg i jämnt tempo, då orkar du längre.
  7. Om du är van att gå med stavar – använd dem gärna. Är du ovan – hoppa över stavarna på branta ställen så du inte snubblar över dem!
  8. Ta med vatten och nödproviant. (Vädret kan slå om snabbt och du kan behöva vänta ut en regnskur till exempel.)
  9. Matsäck är mysigt – och du behöver energi för att koncentrera dig.
  10. Keps och brillor är ett måste om det är fint väder, liksom solskydd.

Av Sandra Hiort Foto Tommie Taguchi

Vandra i Alperna du också! Häng med oss till natursköna Bad Gastein i september:

Bad Gastein

NYHET! VANDRING I ALPERNA!

När: 7-11 sept 2019
Var: Bad Gastein, Österrike
Pris: 11 495 kr
Ingår: Flyg, transfer, del i dubbelrum, helpension, alla ToppHälsas aktiviteter på schemat, fri tillgång till spa- och wellness.

Läs mer och boka här!

NUVARANDE Vandra i vackra Bad Gastein (Dagbok från en vandringsresa!)
NÄSTA 15 sömnhacks för den skönaste sömnen någonsin