Vi utökar med ännu en bloggare i Charlotte Fredriksson, som i dag jobbar som bland annat yogalärare: "Förut gick jag ut och sprang av mig saker, 'flydde' från något, men det är inte lika hållbart, för mig, som att stå kvar i stillhet i det som skaver."

Charlotte Fredriksson
Ålder: 43 år.
Gör: Driver charlottef.se, kost- & näringsrådgivare, yogalärare och hälsoföreläsare.
Familj: Gift med Tomas, tre barn i åldrarna
5–13 år.
Bor: I Danderyd, norr om Stockholm.

Välkommen Charlotte!

Vad är din historia?

– Jag har en bakgrund inom hotel- och restaurant management och grundade 2007 New Haven Café med fokus på hälsosam, ekologisk och naturlig mat och dryck. Under dom här åren, 2007-2011, fördjupade jag mig bland annat inom raw food, plant based och gröna smoothies. Sedan 2015 driver jag charlottef.se och jobbar som kost- & näringsrådgivare, yogalärare och föreläser om hälsa.

Mina största intressen har alltid varit mat, motion och möten med​ människor.

Vem är du i tre ord?

– Glad, framåt och social.

Vad får vi läsa om i din blogg framöver?

– Mitt mål med den här bloggen är att inspirera till ett hållbart, balanserat, hälsosamt och roligt liv genom att​:

  • ​I​nformera och uppdatera​ dig med fakta och senaste forskningen om hälsa, kost och livsstil främst för vuxna men också för barn.
  • M​otivera dig med hälso​tips, vardags​motion, ​yoga, återhämtning, livspussel och​ vardagsglädje.
  • Inspirera dig med hälsosamma recept, hälsotrender, vardagsbalans, reflektioner och upplevelser ur mitt liv.​

Vad är hälsa för dig?

– Det är när man ​hittar en balans i vardagen och är vän ​med sinne, kropp och omgivning. När det flyter på.

För min del var det när jag började yoga regelbundet i kombination med en hälsosam kost som jag för första gången upplvede riktig balans i mitt egna liv, på alla plan, dvs fysiskt, energimässigt och i sinnet.

Min filosofi bygger på att äta naturlig, klimatsmart och näringstät mat som till största delen kommer från växtriket. Motionera dagligen och ta vara på solens strålar. Umgås med familj, ha kul med vänner och​ att​ hinna med den livsviktiga återhämtningen Mottot är: När det medvetna valet blir det självklara.

Den stora utmaningen för mig är att behålla den balansen omgiven av mina tre underbara barn och allt vad det innebär i fråga om prioriteringar, tid, flexibilitet och tålamod.

Vad är viktigast för dig när det gäller träning?

– Att hela kroppen har fått arbeta, röra på sig, mjukats upp och slappnat av, fått utrymme att rensa tankar. Känna hur endorfiner och energinivåer stiger. Jag vill känna mig skönt genomtränad så att jag sen kan “softa” utan spring i benen.

Vad betyder yogan för dig?

– Den betyder oändligt mycket, speciellt för mig som gärna “springer istället för att gå”. ​M​en för att precisera så är det framförallt en stor dos återhämtning, en stund för att stilla tankar, släppa negativ stress och oro, samla mig och omsätta energi.

För mig funkar det väldigt bra att hitta in det här samtidigt som jag flödar igenom rörelser, då har jag lättare att fokusera på den medvetna andningen och finna ro. Men det är också en stor utmaning i uthållighet. Att orka stå kvar i utmanade positioner, våga vara stilla och möta det som kommer och vara kvar i det som kanske är jobbigt. Förut gick jag ut och sprang av mig saker, “flydde” från något, men det är inte lika hållbart, för mig, som att stå kvar i stillhet i det som skaver.

Hur ser en perfekt frukost ut enligt dig?

– Ett stort glas citronvatten, färsk frukt och chiapudding med nötter, eller avokadomacka eller 2 ägg. Svart kaffe, alltid.

När är du som lyckligast?

– När jag känner harmoni, kan släppa​ det som inte berörs just nu och inte oroa mig för ​varken det som varit eller kommer. ​Jag älskar såklart ​att vara med min familj, men mitt sociala jag vill också ​omges av många goda vänner, gärna på en solig plats med god mat.

Vilket är ditt bästa hälsotips?

– Vänd på tallriken och fyll den först med grönsaker i olika former och färger, därefter tex fisk mm. Till barn; Ställ fram ett stort fat med varierande grönsaksstavar före maten och frukt på morgonen.

Och en sömnen såklart!! Med dålig sömn fallerar det mesta.

Har du några bra stressa ner-tips?

– Att sitta ner och andas 5 minuter om dagen, på en stol eller golvet, slutna ögon och fokuserad men inte forcerad andning. Låt tankarna få gå som de gör, utan att agera på dem, bara vänta till de stillas.

Alternativt (eller både och) ligg på rygg, med rumpan in mot väggen och benen rakt upp, vilande mot väggen. Slut ögonen och ställ timern på 5 minuter.

Hur ser ditt liv ut om tio år?

– Då har förhoppningsvis våra två äldsta barn flyttat ut och kommit vidare i livet med studier eller jobb. Jag jobbar forfarande med detta och har hittat en bra balans mellan uppdrag och intäkter.

Vi har mer fri tid för det sociala, träning, resor, kultur, roliga saker med familjen mm. Och har börjat leta efter boende utomlands där vi kan tänka oss att bo när vi blir äldre.

Psst! Vill du träna med Charlotte? Följ med på yoga retreat till Marbella! Läs mer på topphalsa.se/resor.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.