Unna dig en riktig hälsokick! Med kostrådgivaren och författaren Karin Haglunds härliga raw food-tips får du en energikick som räcker hela våren!

RAW-FOOD. Vill du få en perfekt kickstart inför våren, så testa att äta en diet med mer raw food-mat. Du kommer snabbt att känna effekt. Du blir piggare, kroppen känns lättare och fräschare och du går ner i vikt. Är du van att äta mycket bröd och pasta kan du tappa ett par kilon på en vecka.

Du kommer också att få massor med ny härlig energi – och lägger grunden till ett lite grönare, nyttigare och smalare mattänk resten av sommaren. Idén är att under en vecka äta mer raw food-mat, men inte nödvändigtvis enbart. En slags raw food light med andra ord, med enkla recept och rätter.

– Raw food handlar inte om allt eller inget utan om att lägga till mer färska naturliga råvaror i sin kost i den mån det passar i ditt liv just nu, säger Karin Haglund, hälsocoach, kostrådgivare och författare till boken Karins gröna värld – livsstil & raw food (Lifevision AB).

– Ett bra första mål är att sikta på att minst 50 procent av det du äter är raw food. Många märker positiva förbättringar redan då.

Om du den här första veckan sätter målet lite högre, på kanske 70–80 procent raw food – så kommer du att känna stor effekt!

– Vill du känna dig piggare så är mitt tips att äta mer färska grönsaker och raw food. Börja gärna med en grön smoothie eller färskpressad juice varje dag.

Det finns också mat du bör undvika under din raw food-inspirerade vecka: vitt socker, vetemjöl och raffinerade kolhydrater som bröd och pasta samt alltför mycket animaliska produkter och mjölkprodukter.

– Minska också på konsumtionen av kaffe och alkohol och kolsyrade drycker. Det är viktigt att äta ren mat, naturliga råvaror och skippa halvfabrikat, tillsatser och E-nummer. Välj istället ekologiska råvaror av bra kvalitet!

raw-food tips på mat

Raw-food – ät så här:

• Ät mycket av grönsaker, groddar, örter, bär, frukt, rotsaker, frön och nötter.
• Ät lite extra av just de gröna grönsakerna som spenat, broccoli, sparris, grönkål, mangold.
• Välj ren mat, naturliga ekologiska råvaror av bra kvalitet.
• DRICK MYCKET VATTEN, helst filtrerat, gärna med citron eller lime i. Bäst för matsmältningen är att dricka vatten före maten och undvika att dricka till maten och direkt efter.
• Ät 4–6 gånger per dag. Med mellanmål håller du lättare blodsockret jämnt.
• Ät gärna din middag 3–4 timmar innan du går till sängs för att få en bättre nattsömn.
• Tränar du sent på kvällen ska du dock alltid äta efter.

Undvik:

• Vitt socker, vetemjöl och raffinerade kolhydrater som bröd och pasta.
• Alltför mycket animaliska produkter och mjölkprodukter. (Under den här veckan kan du gärna undvika det helt!)
• Minska/avstå helt från försurande drycker som kaffe och alkohol, kolsyrade drycker, svart te och juice från koncentrat.
• Skippa halvfabrikat, tillsatser och E-nummer.

Rör på dig:

Tänk på att vi är gjorda för rörelse, säger Karin Haglund.
Gör så här:
• Rör dig minst 30 minuter per dag – men sikta ännu hellre på en timmes motion av något slag.
• Det behöver inte vara jättetuff träning utan kan vara en variation av promenader, simning, styrketräning, dans eller yoga.
• Tänk på att vardagsmotionen är viktig för att hålla igång vårt lymfsystem (kroppens reningssystem): Ta trapporna istället för hissen, parkera längst bort på parkeringsplatsen när du ska handla, gå till kollegan några rum bort istället för att mejla eller passa på att hoppa på stället 20 gånger när du går på toaletten.
– Det kan låta löjligt men det gör verkligen skillnad och kan hjälpa kroppens rening, öka vår cirkulation och förbränning.

Maten som funkar bra:

3 GODA RAW FOOD-FRUKOSTAR

Börja dagen bra!

– Frukosten är viktig då den sätter ribban för resten av dagen. En bra frukost är lätt och gör dig pigg och full av energi, säger Karin Haglund.

Äter du för mycket blir du trött och slö och blodsockret börjar åka berg- och dalbana. Hennes tips är att börja med en grön smoothie (se recept) eller raw granola (se recept) serverad med någon nyttig vegomjölk (undvik komjölk den här veckan).

– Då börjar du dagen med en frukost som ger dig mycket näring och samtidigt stöttar kroppens reningsprocess. Det ger dig en helt annan energinivå under dagen.

Här är tre goda, fräscha frukostalternativ att välja mellan. Variera gärna!

• Hasselnötsgranola. Serveras med egengjord sesam- eller mandelmjölk, eller ekologisk soja-, ris- eller havremjölk.

• Grön smoothie

• Boveteyoghurt. Blötlägg 1/2 dl bovete över natten, skölj noga och mixa med ett par dl av säsongens bär, 1/4 avokado, lite vatten, 1/2 tsk vanilj och eventuellt lite honung eller agavesirap. Toppa med bär.

RAW FOOD-MELLANMÅL

Få ny energi snabbt! Med mellanmål håller du blodsockret på en jämnare nivå. Ät helst ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen.
Här är några bra alternativ – variera gärna!
• En grön smoothie är uppiggande
• Bärsmoothie på säsongens bär nu när de finns!
• En grapefrukt eller bärsallad med eventuellt lite nötter och frön.
• En avokado och skivade grönsaker som morot, paprika, gurka.

RAW FOOD-LUNCH och MIDDAG

Satsa på fräsch energimat! Kanske föredrar du att äta lite lättare till lunch, som en soppa eller sallad. Och sedan något varmt och lite matigare till middag? Eller tvärtom, att du mår bättre av att äta lätt på kvällen …
Det finns inga regler – planera din meny efter vad just du mår bäst av.
Här är bra lunch- och middagsalternativ att välja mellan. Du kan självklart byta ut och variera lite som du vill – så länge du håller dig mestadels till grönt och rått!

• En stor matig sallad med till exempel bladspenat, broccoli, gurka, paprika, rödlök, morötter, rödbetor och avokado. Till det kan du lägga till en fiskbit om du äter animaliskt – eller groddade linser, hummus eller quinoa för en helt vegetarisk måltid.

• Broccolisoppa som görs på ångkokt broccoli och ångkokt gul lök som mixas med avokado, vitlök, vatten och eventuellt lite ekologisk grönsaksbuljong. Serveras med linfrökex.

• Rotfrukter i ugn med quinoa och en stor grön sallad. En bit lax till om du vill.

• Linsröra som serveras till en matig sallad med mycket gröna blad och rårivna rotsaker som morötter, rödbetor och vitkål.