FRÅGA TILL DIETISTEN: Som många andra försöker jag minska min köttkonsumtion, men jag måste erkänna att jag är lite vilse i vegodjungeln. Det kommer tyvärr aldrig att hända att jag gör egna bönbiffar från grunden, utan jag skulle vilja ha tips på vegomat som går snabbt och enkelt att fixa. /Li

Dietist Karin Magnusson svarar:

”Vegoalternativen har exploderat senaste åren”

Karin Magnusson

Dietist Karin Magnusson svarar på dina frågor om kost och hälsa.

– Jag förstår att du upplever det som en djungel. Utbudet av vegetariska alternativ har fullkomligt exploderat de senaste åren och det är inte lätt att veta vad som är ”bäst” av alla soja-, ärt-, och quornprodukter där ute. Mitt första tips blir därför: Bara byt! Alla vegoalternativ är bättre än kött (framförallt nötkött) om man ser det ur klimatperspektiv. Många vegoalternativ är ganska lika varandra om man ser till näringsinnehåll och näringsvärden. Proteinhalten är ungefär som i kött. Det som skiljer dem mest åt är att de har olika ursprung.

Läs också: Här hittar du det gröna proteinet!

Soja är vanligast, men har kritiserats hårt eftersom största delen av sojaproduktionen sker i Brasilien, på regnskogens bekostnad. Dessutom måste sojan transporteras över hela jordklotet. Många vegoprodukter är dock gjorda på soja som växer i Europa och som dessutom är certifierad. Detta är såklart ett mycket bättre alternativ, så läs på förpackningen! Fördelen med soja är att det är det som är mest likt kött vad gäller aminosyrasammansättning. Liksom kött är det fullvärdigt protein.

Läs också: 10 proteinrika livsmedel för vegetarianer

Quorn är ett svampprotein som är magert, proteinrikt och som lämnar lågt klimatavtryck. Det finns påläggs-”skinka”, korvar, bollar, strimlor, ja allt möjligt som är gjort på quorn. Det finns också mängder av produkter baserade på bönor, linser och ärter – också de proteinrika och även fiberrika alternativ.

Om du är en nykomling i vegodisken så tycker jag inte du ska krångla till det för dig. Gillar du spagetti och köttfärssås, gör färsen på vegofärs nästa gång. Byt köttbullarna mot vegobullar och korven mot vegokorv. Svårare än så är det inte.

Psst! Vill du ha fler smarta tips från Karin? Få full koll på dina matvanor med vår smarta kurs:

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!