En smoothie i farten…  men se till att du gör ett bra val. Många smoothies innehåller nämligen mycket socker och mättar inte så särskilt bra. Här testar dietist Karin Magnusson vilken smoothie som egentligen är nyttigast.

Utbudet av färdiga smoothies växer så det knakar. Och jämfört med mycket annat som äts i farten eller som mellanmål är smoothies nyttigt! Men samtidigt mättar det dåligt. En smarrig blandning frukt (ibland lite grönt) betyder nästan enbart kolhydrater.

Så ett tips för att öka mättnaden är att du nöjer dig med halva flaskan – och lägger till ett kokt ägg, lite kvarg, en bit ost eller några nötter.

GRÖN SMOOTHIE RÖDBETA/MANGO – Toppfavorit!

nyttig-smoothie

Kung Markatta

Näringsinnehåll per 100 gram

  • Kalorier: 45 kcal
  • Protein: 0,2g
  • Kolhydrater: 11 g (varav sockerarter: 11 g)
  • Fett: 0,1 g
  • Innehåll: Äppeljuice (45 %), mangopuré (20 %), mjölksyrad rödbetsjuice (20 %), grönkål
    (10 %), spenat (5 %).

Karins kommentar: ”Kul med mjölksyrad rödbetsjuice! Allt syrat gynnar de goda bakterierna i magen. Att den innehåller grönsaker och inte bara frukt gör den lite mindre söt i smaken. Enda ekologiska smoothien. ”

 

KVARG-SMOOTHIE BLACKBERRY & RASPBERRY – mycket protein

nyttig-smoothie-med-kvarg

Naturdiet

Näringsinnehåll per 100 gram

  • Kalorier: 60 kcal
  • Protein: 6,1 g
  • Kolhydrater: 5,9 g (varav sockerarter: 5,9 g)
  • Fett: 1,3 g
  • Innehåll: Syrad skummjölk, fruktjuice från koncentrat, mjölkprotein, solrosolja, fiber (inulin), förtjockningsmedel (natriumkarboximetylcellulosa, gellangummi), surhetsreglerande medel (fosforsyra, mjölksyra, citronsyra), arom, mineraler, vitaminer, hibiskusextrakt, morotextrakt, sötnings-
    medel.

Karins kommentar: ”Tänkt att ersätta en måltid, därför har man tillsatt i princip alla vitaminer och mineraler men också en hel del andra tillsatser inklusive sötningsmedel, vilket känns på smaken. Högst proteininnehåll.”

 

ALMOST LIKE A PROPER BREAKFAST PASSIONFRUIT & MANGO – spännande smak

nyttig-smoothie-köpa

Oatly

Näringsinnehåll per 100 gram

  • Kalorier: 50 kcal
  • Protein: 1,3 g
  • Kolhydrater: 9 g (varav sockerarter: 7,5)
  • Fett: 0,7 g
  • Innehåll: Fullkornshavrebas (vatten, fullkornshavre 8 %), fruktpuré (banan, ananas), fruktjuicekoncentrat (ananas, vindruva, citron), kokosmjölk.

Karins kommentar: ”Mest frukt men innehåller också en liten del havre. Och smaken av spannmål tränger faktiskt igenom en aning – på ett positivt sätt.”

 

BLÅBÄR & HALLON SMOOTHIE – bara frukt och bär!

nyttig-smoothie-köp

Brämhults

  • Kalorier: 60 kcal
  • Protein: 1 g
  • Kolhydrater: 12 g (varav sockerarter 11 g)
  • Fett: 0,5 g
  • Innehåll: Juice av apelsiner, mosad banan, juice av ananas samt krossade blåbär (12,5 %) och krossade hallon (12,5 %).

Karins kommentar: ”Fräscht innehåll – bara massa frukt och bär. Tycker dock flaskan är för stor, det blir för mycket energi och för dålig mättnad för en person som vill hålla vikten eller gå ner i vikt. Nöj dig med halva flaskan.”

 

SUPER-SMOOTHIE DEFENCE – mycket C-vitamin

nyttig-smoothie-dietist

Innocent

  • Kalorier: 64 kcal
  • Protein: 0,6 g
  • Kolhydrater: 14 g (varav 11g sockerarter)
  • Fett: 0,5 g
  • Innehåll: 2 pressade äpplen, ½ mosad mango (14 %), ½ mosad banan, ½ pressad apelsin, lite mosad pumpa (2 %), några malda linfrön (0,6 %), en skvätt lime och några vitaminer (vitamin C och vitamin B6).

Karins kommentar: ”Roligt att innehållsförteckningen visar exakt vilka mängder man får i sig i en flaska – och smaken är supersmarrig! En lågenergiförbrukare kan dricka halva,
en högenergiförbrukare hela.”

 

Av: Karin Magnusson (här hittar du hennes blogg för mer tips om bra mat!)

 

Fler test! Vilken mat är egentligen nyttigast…