Vilket smör eller bordsmargarin är egentligen bäst att ha på mackan? Det svarar kostexperten Kristina Andersson på, samt testar 5 olika matfettsblandningar som finns i din matbutik.

Kostexperten Kristina Andersson om hur man ska välja smör:

En av de absolut vanligaste frågor jag får när jag pratar om fett på föreläsningar är vilket ”smör” man ska ha på mackan. När det kommer till smörgåsmargarin och matfettsblandningar så finns det ju en uppsjö av alternativ. Alltifrån gammalt hederligt smör, som är det mest naturliga alternativet men samtidigt innehåller mycket fett, framför allt mättat sådant, och kalorier – till lättvarianter som innehåller mindre fett och energi, mer omättade fetter, men å andra sidan är mindre naturliga. Det lockas även ofta med ord som ”oliv”, ”omega 3”, fleromättat etcetera.

Min första något präktiga motfråga är om man verkligen måste ha något på mackan. Den mängd energi som det bidrar med är något de flesta faktiskt skulle må bra av att skippa. Och även om man behöver fettet, så finns det naturligare och bättre källor för det.

Om man ändå vill ha smör på mackan så skulle jag rekommendera att man väljer ett så rent och naturligt matfett som möjligt. Som alltid är en kort innehållsförteckning en bra vägvisare. Min favorit är Bregott mellan, en naturlig produkt men med lägre fetthalt.

Vad menar jag då med naturlig? Jo, olivolja, rapsolja etcetera är egentligen flytande i rums- och kyltemperatur. Men i era matfettsblandningar är de plötsligt i fast, bredbar form. Något har bevisligen skett. Smörgåsmargariner är ofta hårt behandlade av kemikalier, och risken är att det finns kemikalierester kvar. Smör eller Bregott är då betydligt bättre produkter.

På senare år har det också dykt upp smörgåsmargariner med extra omega 3 och hälsobringande växtsteroler. Dessa ämnen är jättebra för oss. Omega 3 dämpar inflammationer och påverkar vår hjärna positivt, medan växtsteroler har visat sig kunna sänka kolesterolvärdet. Problemet är bara att dessa matfettsprodukter också innehåller en rad tillsatser.

LÄS OCKSÅ: Olivolja, rapsolja, smör – vad är bäst att steka i?

 

Kostexperten testar: Vilket smör/margarin är bäst?

Vad är bäst på mackan? Ska man satsa på naturligt, på magert eller med hälsosamma ingredienser som omega 3 och växtsteroler?

Bregott mellan, Arla – ToppValet!

test smör

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 540 kcal
  • Protein: 0,4 g
  • Kolhydrater: 0,5 g
  • Fett: 60 g (mättat 26, enkelomättat 22, fleromättat 7,3)

Innehåll: Pastöriserad grädde, mjölksyra- kultur, vatten, rapsolja, salt, vitamin A och D.

Kristinas kommentar: ”Bästa alternativet på mackan, naturligt utan tillsatser och konstiga ingredienser. ’Mellan’ gör att man kan spara in lite på kalorierna.”

 

Flora, Unilever

test: nyttigt smör

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 720 kcal
  • Protein: 0,5 g
  • Kolhydrater: 0,5 g
  • Fett: 80 g (mättat 33, enkelomättat 35, fleromättat 12)

Innehåll: Vegetabiliskt fett, rapsolja, kärnmjölk, vatten, salt, emulgeringsmedel (solroslecitin), vitamin A och D, arom.

Kristinas kommentar: ”Relativt begriplig innehållsförteckning men ’vegetabiliskt fett’ avslöjar inte vilken källa det är och känns därför lite misstänksamt. Mycket smörsmak trots att det inte innehåller smör.”

Becel Proaktiv, Unilever

vilket smör är bäst

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 320 kcal
  • Protein: 0,1 g
  • Kolhydrater: 2,5 g
  • Fett: 35 g (mättat 8, enkelomättat 9, fleromättat 18)

Innehåll: Vegetabiliska oljor, vatten, växtsterolestrar, vegetabiliskt fett, modiferad stärkelse, salt, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, solroslecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

Kristinas kommentar: ”Innehåller växtsteroler som sänker kolesterolvärdet men tyvärr även en del tillsatser och odefinierat ”vegetabiliskt fett”

 

Lätt & lagom omega 3, Arla

test: smör på mackan

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 380 kcal
  • Protein: 0,3 g
  • Kolhydrater: 5,5 g
  • Fett: 40 g (mättat 13, enkelomättat 17, fleromättat 7,5)

Innehåll: Vatten, rapsolja, vegetabiliskt fett, olivolja, kärnmjölk, modiferad stärkelse, fiskolja, mjölksyrakultur, salt, emulgeringsmedel av vegetabiliskt fett, konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (mjölksyra, natriumcitrat, citronsyra), arom, antioxidationsmedel (askorbinsyra, E306, E304, E385), vitamin A och D.

Kristinas kommentar: ”Bra med omega 3 men skulle önska att det var i kombination med en i övrigt renare produkt, det vill säga färre tillsatser.”

 

Lätta, Unilever

vilket smör är nyttigast

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 370 kcal
  • Protein: 0,4 g
  • Kolhydrater: 3 g
  • Fett: 39 g (mättat 15, enkelomättat 18, fleromättat 6)

Innehåll: Vatten, vegetabiliskt fett, rapsolja, kärnmjölk, modi erad stärkelse, salt, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliskt fett, solroslecitin), konserve- ringsmedel (kaliumsor- bat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

Kristinas kommentar: ”Innehåller precis som de flesta smörgåsmargariner ganska mycket tillsatser och odefinierat ’vegetabiliskt fett’ samt aromer för att få till en smak av smör.”

TEST: Jordnötssmör – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist ger svar!

Missa inte ToppHälsas kostkurs! Bli din egen kostrådgivare, klicka på bilden för att läsa mer:

Skärmavbild 2017-06-22 kl. 10.27.56