Vilken typ av sötningsmedel är bäst? Det har ToppHälsas dietist Karin Magnusson tagit reda på genom att jämföra socker, honung, agavesirap, kokossocker och sötningsmedel så som stevia! Här under följer hennes kommentar om de olika produkterna!

EKOLOGISKT STRÖSOCKER

Dansukker

vilket sötningsmedel är bäst

Innehållsdeklaration per 100 gram

  • Kalorier: 400 kcal
  • Protein: 0
  • Kolhydrater: 100
  • Fett: 0

Innehåll: Ekologiskt rörsocker.

Karins kommentar: ”Näringsmässigt är socker ’tom energi’. Det ger oss energi, men ingen näring i form av vitaminer och mineraler. Har högt GI, vilket också det är en anledning att inte äta för mycket.”

SVENSK HONUNG

Honungs-förädling

honung sötningsmedel

Innehållsdeklaration per 100 gram

  • Kalorier: 320 kcal
  • Protein: 0
  • Kolhydrater: 80
  • Fett: 0

Innehåll: Honung

Karins kommentar: ”Innehåller, till skillnad från socker, en liten mängd vitaminer och mineraler. Ett plus för att produkten är svenskproducerad och – vetenskap eller ej – visst fungerar honung mot halsont och förkylningar?”

LÄS OCKSÅ: Honung – hur nyttigt är det egentligen? 

AGAVESIRAP

Urtekram

agaivesirap

Innehållsdeklaration per 100 gram

  • Kalorier: 300 kcal
  • Protein: 0
  • Kolhydrater: 75
  • Fett: 0

Innehåll: Koncentrerad, ekologisk agavejuice.

Karins kommentar: ”Agavesirap är sötare i smaken än honung och vanligt socker, vilket gör att du inte behöver ta så mycket. Innehåller lite mineraler och antioxidanter. Lägre GI-värde än vanligt socker. Används på samma sätt som honung; i te, smoothies, bakning.”

STEVIA SWEET CRYSTAL

Hermesetas

sötningsmedel stevia

Innehållsdeklaration per 100 gram

  • Kalorier: 0 kcal
  • Protein: 0
  • Kolhydrater: 99,3 g
  • Fett: 0

Innehåll: Sötningsmedel erytritol* (99,15 %) och steviolglykosider (0, 7 %), naturliga smakämnen 0,15 %.

Karins kommentar: ”Består av sockeralkoholen erytriol (räknas till kolhydrater, men har ingen påverkan på blodsockret) och en liten mängd steviaglykosider. Sockeralkoholer kan ge gasig mage och diarré, särskilt för dem med IBS-mage. Kalorifritt, påverkar inte blodsockret.”

LÄS OCKSÅ: Farligt med sötningsmedel? Läkaren svarar!

KOKOS-SOCKER

Renée Voltaire

kokossocker sötningsmedel

Innehållsdeklaration per 100 gram

  • Kalorier: 378 kcal
  • Protein: 1,8 g
  • Kolhydrater: 92 g
  • Fett: 0

Innehåll: Ekologisk kristalliserad kokosblomsnektar.

Karins kommentar: En oraffinerad produkt som innehåller små mängder vitaminer och antioxidanter. Lägre GI än vanligt socker. Mild smak, nästan lite åt kolahållet. Gott att söta energibollar med eller strö över när du rostar mandlar.”

LÄS OCKSÅ: Socker eller sötningsmedel – vad är värst?

 

Sötningsmedel – slutsats!

De olika sötningsmedel som vi har testat innehåller nästan lika många kalorier (förutom stevia-produkten). Vill du helt utesluta kalorier och blodsockerhöjning är därför Stevia-produkten det bästa alternativet för dig. Om du har IBS-mage bör du dock se upp med för mycket Stevia.

Jämför man de andra typerna av sötningsmedel så har honung, agave och kokossocker lägre GI, och mer vitaminer och mineraler än vanligt socker! Därför kan dessa vara bättre alternativ än vanligt vitt socker, trots att de innehåller lika mycket energi.

En annan aspekt att ta hänsyn är också hur mycket man äter av de olika produkterna.  Ju mer smak och sötma – desto mindre behöver du använda! Därför kan agavesirap vara ett bra alternativ då det ger mer sötma än exempelvis honung och kokossocker och du behöver därför inte använda lika mycket (vilket ger mindre kalorier).

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

NUVARANDE Vilken typ av sötningsmedel är egentligen bäst – dietisten testar!
NÄSTA Njut av utomhusträning även i vinter – här 9 funktionella och snygga mössor