Dags att ta tag i kosten en gång för alla? Osäker på vilken metod som kan passa för just dig? Gör testet och läs om vad som kan passa bäst in i just ditt liv!

Läs påståendena efter varje fråga. Välj det som stämmer bäst in på dig. När du har gått igenom alla frågorna räknar du ihop hur många svar du har fått av varje färg.

Hur tänker du kring att hålla en diet?

ROSA Jag vill gå ner i vikt, gärna snabbt, och är beredd att hålla en riktigt strikt diet för att nå mitt mål!
GRÖN Jag vill äta ungefär som nu, bara lite nyttigare. Jag behöver hitta områden där jag kan hålla igen.
BLÅ Jag hatar tanken på att följa en diet. Jag måste ha lite frihet! Men jag vill ändå gå ner i vikt!

Vad gillar du att äta?

BLÅ Jag gillar kött och fisk, gärna med en smarrig sås till. Men en sallad ibland går också bra.
GRÖN Är tyvärr en riktig kolhydrat-junkie och gillar husmanskost, men inser att jag inte kan äta det varje dag. ROSA Jag kan tänka mig att äta vad som helst, bara jag går ner i vikt.

Är du bra på att följa matschema?

BLÅ Jag har otroligt svårt att följa ett schema över exakt vad jag får och inte får äta, då börjar jag genast ”fuska”.
ROSA Ge mig ett schema, så följer jag det! Slaviskt.
GRÖN Det är viktigt att jag kan äta med min familj och i sociala sammanhang utan alltför strikta restriktioner.

Vad vill du absolut inte avstå ifrån?

BLÅ Jag har svårt att tänka mig att helt låta bli något. Möjligheten måste finnas, men kanske inte alltid.
GRÖN Jag måste få vardagen att fungera.
ROSA Jag kan avstå från allt, bara det ger resultat!

Vad är ditt mål med dieten?

GRÖN Jag tänker långsiktigt. Jag vill gå ner, men också hitta en fungerande livsstil.
ROSA Jag vill gå ner flera kilo. Då behöver jag en riktig kickstart!
BLÅ Jag vill gå ner 5–20 kilo. Det kan få ta lite tid, men inte en evighet.

Vad är viktigast för dig när det kommer till diet?

GRÖN Att jag kan leva ganska ”normalt” och inte behöver vara alltför strikt i vad jag äter och när. Att det fungerar socialt, att jag får äta till exempel lite pasta ibland.
ROSA Att jag går ner i vikt fort! Och gärna slipper tänka på mat under tiden.
BLÅ Att jag hittar ett sätt att gå ner i vikt/kan hålla vikten – med mycket frihet. Gärna fasta en dag – om jag får festa nästa.

Den här typen av diet kan passa dig!

Räkna ihop vilken färg du fick flest svar i och läs resultatet nedan.

gå ner i vikt grön

HAR DU FLEST GRÖNA? Du vill ha en livsstil!
För många är det nödvändigt att hitta ett sätt att äta, som fungerar ihop med familj, jobb och ett socialt liv. Annars kommer det aldrig att hålla! Här finns alternativ som Viktväktarna, där du lär dig vilka mängder och hur ofta du kan äta olika saker. Men också GI-metoden passar, där du väljer bort snabba kolhydrater, och paleo/veleo, där du väljer bort spannmål (det vill säga snabba kolhydrater).

METODER: Till exempel Viktväktarna, paleo, veleo, GI.

PASSAR DIG SOM: Behöver hjälp att hitta en livsstil och ett sätt att äta som fungerar både i vardagen och resten av livet. En livsstil som gör att du mår bra, blir piggare och håller vikten, helt enkelt!

SÅ FUNGERAR DET: Viktväktarna lär dig hur du kan äta ”vanligt” men ändå gå ner eller hålla vikten. Du räknar ”points” i allt du äter, och lär dig hur stora mängder och hur ofta du kan äta olika typer av mat. Tanken är att äta varierat utan alltför mycket restriktioner. Paleo (stenålderskost) och veleo (vego-variant av paleo) innebär att du äter som vi människor gjorde innan vi började med jordbruk: animaliskt protein som kött, fisk och ägg (gäller förstås inte veleo) samt grönsaker, bär, rotfrukter, frön, bra fetter, frukt och nötter. Du utesluter helt gluten, socker, mejeriprodukter och all processad mat. Till viss del också baljväxter. GI-metoden togs från början fram för att passa diabetiker, men den är lika bra för alla. Du väljer bort mat med högt GI (glykemiskt index), mat som gör att blodsockret stiger snabbt, med påföljande dippar och påfrestning på kroppen. I stället äter du mat med lågt GI, långsamma kolhydrater, plus förstås massor av grönsaker, bra protein och bra fetter.

gå ner i vikt grön

HAR DU FLEST ROSA? Du vill ha snabbhet & effektivitet!
Måltidsersättningar och tuffa lågkalori-dieter kan trigga dig. Du får snabbt resultat, även om det är jobbigt medan du håller på. En fördel är att det på sikt kan ge dig en kick till att hitta nya, bättre vanor! Men det här är kortsiktiga metoder, inget man håller på med mer än max två–tre månader (beroende på metod). Om du drar igång med en kickstart – kika sedan på resultat för grönt för att få inspiration till en mer långsiktig lösning.

METODER: Måltidsersättning eller lågkalorikost.

PASSAR DIG SOM: Är beredd att satsa stenhårt under en period, och som inte har några problem med strikta restriktioner som påverkar det sociala livet.

SÅ FUNGERAR DET: Måltidsersättning: Det kanske vanligaste sättet för den som vill gå ner i vikt snabbt är måltidsersättning. Du kan genomgå en kur på egen hand, eller skriva in dig på till exempel Itrim, där du får hjälp med coachning och träning. Du äter 450–800 kalorier/dag. Tanken är att du genom att snabbt gå ner mycket i början ska få en kick, som sedan blir motiverande att fortsätta. Det här är inget du lever på i längden. Måltidsersättningar/snabbmetoder är enbart för kortare perioder. VARNING! Om du någon gång haft ätstörningar, eller ens antydan till det, bör du helt undvika snabbmetoder! (Självklart gäller samma sak om du ammar, är gravid eller sjuk. Prata alltid med en läkare om du är osäker!)Gå ner i vikt snabbt med bars, pulver och piller, funkar det?
Lågkaloridiet: Ett alternativ till måltidsersättningsmetoder är till exempel 5:2-gurun Michael Mosleys nya Blodsockerdieten. Genom att äta bara 800 kalorier/dag under åtta veckor går du ner 8–9 kilo. Du äter medelhavsinspirerad kost med lågt kolhydratinnehåll, och undviker helt snabba kolhydrater; socker och vitt bröd och pasta, samt processat kött och stora mängder söt frukt. Tanken är att snabbt bli av med farligt bukfett och få ordning på ett förhöjt blodsocker. I blodsockerdieten ingår också att vara aktiv (minst 10 000 steg/dag + enklare styrketräning tre gånger i veckan), samt att försöka hålla en låg stressnivå.

gå ner i vikt diet

HAR DU FLEST BLÅ? Du vill ha frihet och flexibilitet 5:2-dieten och LCHF är exempel på dieter med stor frihet. Du behöver inte följa ett program. Visst finns det restriktioner, men du har ändå stora möjligheter att äta både gott och valfritt. Det här är metoder som många, som tidigare har haft svårt att gå ner i vikt, har lyckats med. Även långsiktigt.

METODER: Till exempel 5:2-metoden eller LCHF.

PASSAR DIG SOM: Hatar att ha ett strikt matschema. Som vill ha frihet att kunna äta det du gillar – åtminstone ibland. Både LCHF och läkaren Michael Mosleys 5:2 har blivit enorma succéer – för att de fungerar, men också för att många har lättare att följa dem än andra dieter.

SÅ FUNGERAR DET: 5:2: Fem dagar i veckan äter du nästan som vanligt, men håller igen på snabba kolhydrater och socker. Välj bra protein, bra fetter, långsamma kolhydrater, mycket grönsaker, nötter, frön, lagom med frukt. Två valfria dagar i veckan (dock inte efter varandra) fastar du. Då håller du dig till max 500 kalorier och undviker allt energirikt. Det finns även andra varianter på periodisk fasta, som 16:8. LCHF: ”Low carb high fat”, innebär minimalt med kolhydrater: både snabba som socker och vetemjöl, men också rotfrukter, potatis, bröd och ris. I stället äter du mycket protein och fett; fet yoghurt, ost, nötter, kött, fisk. Det håller dig mätt länge. Du äter också grönsaker som växer ovan jord, till exempel sallad, broccoli, tomater… I dag finns dessutom mängder av anpassade produkter och recept på bröd och desserter för den som vill leva LCHF. En fördel som många beskriver, är hur sötsuget försvinner. För den som lätt fastnar i ”pasta-träsket” kan det också vara enklare att helt utesluta pasta och bröd.

Text Eva Gussarsson

Psst! Ett bra sätt att komma igång kan vara att testa en av ToppHälsas online-kurser, är du rosa kan den här vara något för dig (grön och blå, scrolla ner):

Kickstarta ditt viktras!

  • Gå ner 2–4 kilo på två veckor
  • Åtta filmer som drar igång resan mot din drömvikt!
  • Pepp från chefredaktör Pamela Andersson
  • Lär dig allt om fettförbränning!
  • Meny + recept dag för dag i 14 dagar

Om du är blå så kan den här hjälpa dig att komma i balans:

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

Och är du grön så hjälper den här dig att hitta ett hållbart sätt att äta och träna på:

Träna med D-Flex & Pam!

  • Hitta formen på 21 dagar – unikt program
  • Totalt 9 timmar film, där ni tränar tillsammans
  • Pepp och skratt med chefredaktör Pamela Andersson
  • Så ska du äta för att må bra, och bli stark!

NUVARANDE Vill du gå ner i vikt? Test – vilken diet passar just dig?
NÄSTA Experternas bästa tips för att slippa förkylningar (+12 andra knep)