VINTERTID. Söndagen den 29 oktober 2017 ställer vi TILLBAKA klockan en timme igen! Många upplever dock tidsomställningen påfrestande för hälsan. De flesta länder i världen har inte vintertid och sommartid.

Datum – när börjar vintertid?

Skiftet till vintertid sker ALLTID den sista söndagen i oktober. I år, 2018, är detta den 28 oktober!

Ställ tillbaka klockan så här

vintertid
Vid vintertid ställer du alltså TILLBAKA klockan en timme.

När klockan slår 03.00 på söndagsmorgonen (alltså natten mellan lördagen och söndagen) så ställer du tillbaka klockan till 02.00.

Fördelar med vintertid

Vintertid innebär en timme extras sömn… vilket kan kännas skönt för många.

Nackdelar med vintertid

Det blir mörkare tidigare på dygnet. Vilket gör att många som jobbar åtta timmar inomhus under dagstid missar viktigt solljus. Vilket kan påverka hälsan negativt.

Därför finns vintertid och sommartid

varför sommartid

Jo, allt startade i Tyskland och Österrike under första världskriget för att få mer dagsljus och spara energi (och därmed olja!) Vilket många länder, så som Sverige, följde efter. Samma sak skedde sedan också under andra världskriget. I efterhand har det dock visar sig att sommartid inte leder till mindre energiförbrukning…

1980 blev sommartid ett fast inslag i Sverige. Vintertid däremot är vår normaltid i Sverige.

 

Vilka länder har sommartid och vintertid?

vilka länder har vintertid och sommartid

Cirka 70 länder i världen har sommartid. 1996 infördes samma sommartid i alla EU-länder.

Men i större delarna av Sydamerika, Asien, Afrika och Australien har man inte vinter- och sommartid.

Ryssland har haft vintertid och sommartid men tog bort det för några år sedan.

Forskare: Avskaffa vintertid – tidsomställningen påverkar oss negativt

Tidsomställningen till vintertid kan påverka många negativt – både fysiskt och psykiskt. Detta eftersom det är väldigt viktigt för vår mentala hälsa att vara ute i dagsljus. Dessutom upplever många att de inte har tid med att träna när mörkret faller på snabbare.

Dessutom finns det massor av forskning som visar att människor upplever sig friskare, lyckligare och piggare under sommartid.

I en artikel i British Medical Journal som SVT tagit del av skriver hälso- & klimatexperten Mayer Hillman vid University of Westminster att det därför skulle vara det allra bästa att helt avskaffa vintertid.

– Få saker kan så enkelt – och helt utan kostnad – förbättra hälsan hos nästan hela befolkning, menar han.

Så gör du för att må bättre under vintertid:

sol-d-vitamin

Ät kosttillskott

När solen endast lyser några timmar per dag är det extra viktigt att du fyller ditt D-vitaminbehov. Antingen med hjälp av smart mat, eller med D-vitamintillskott!

Aktivera dig – trots att du känner dig trött!

Många kan uppleva sömnbrist, oro, nedstämdhet, humörsvängningar, minskad sexdrift, sötsug, viktuppgång när det blir mörkare ute. Detta eftersom sömnhormonet melatonin ökar samtidigt som halten av må bra-signalsubstansen serotonin minskar.

För att må bättre ska du försöka trotsa soffimpulserna och tvinga dig att gå ut, träffa vänner och planera in roliga aktiviteter. Med andra ord leva mer som du gör under sommarhalvåret.

Men om du nu inte orkar? Inte har lust? Inte har någon energi?

Försök att ta mindre hänsyn till hur det känns just nu – och mer hänsyn till vad som skulle vara bra för dig långsiktigt. Inte följa lusten och energin. Utan bara göra.

Många hushåller med sin energi och tror att man bara har en viss energi. Men att ta sig i väg till gymmet GER energi istället för att det kostar energi.

Hur kommer man då igång när det känns motigt?

Gör det enkelt. Börja med något litet. Men se till att det blir en rutin!

Har du fastnat i ett passivt beteende och inte orkar ta kontakt med folk kanske det enklaste kan vara att träffa en vän en stund direkt efter jobbet. Samma sak när det gäller träning och att röra på sig. Känns ett pass på gym otänkbart kanske du kan börja med en lunchpromenad. Varje dag. Eller åtminstone varannan. Att göra det till en regelbundenhet och rutin är viktigt. Och har du väl kommit igång kan du sedan öka successivt.

LÄS OCKSÅ: 7 enkla tips som ger mer energi – bli pigg på nolltid

Sök vård

Känner du dig riktigt deprimerad ska du ta kontakt med husläkare/vårdcentral.

Så kommer du ihåg hur du ställer in tiden ☀️

sommartid-vintertid

En vanligt sätt att komma ihåg om man ska ställa fram eller tillbaka klockan är att tänka på utemöblerna!

När det blir sommartid ställer man fram utemöblerna (ställer fram klockan).

När det blir vintertid ställer man tillbaka utemöblerna (ställer tillbaka klockan).

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

NUVARANDE Vintertid 2018 – allt du behöver veta om när (och varför!) vi ställer tillbaka klockan
NÄSTA Pam & Sandra diskuterar: hur får vi #metoo att leva vidare?