Vill du börja med yoga? Nu kan du lära dig den omåttligt populära träningsformen – och komma i form på bara tio veckor.

Att yoga blossat upp som en favorit i hälso-Sverige är ingen skräll. Träningsformen är effektiv, inkluderande och vägleder en mot ett mer hälsosamt liv. Dessutom kan yoga vara ett utmärkt val för dig som famlar efter en sundare balans mellan vardagens alla måsten och vila.

Lär dig hantera stress

Annika Kvist är kostrådgivare och yogainstruktör – och ledare av den yogakurs som vi här på Topphälsa nu arrangerar. Hon menar att alla kan hitta en personlig vinning i yoga, men att det gemensamma fokuset ligger på just en välmående och stressfri vardag.

– Kursen vänder sig till dig som vill leva ett aktivt liv, ha många saker igång och samtidigt må bra. Vilket är fullt möjligt, säger Annika Kvist och lyfter tre fördelar med att träna yoga.

Träna yoga – 3 fördelar

  1. Gör dig smidig och stark.
  2. Minskar värk i nacke och rygg
  3. Motverkar stress och depression.

LÄS MER: Meditation – lär dig att slappna av

Yogaövningar som gör dig stark

Yogakursen innehåller, bland annat, 6 yogapass som du kan göra beroende på tidstillgång och dagsform.

Yoga passar alla – oavsett mål

För att börja träna yoga krävs inga förkunskaper. Det är en inkluderande träningsform som du växer in i – och hittar din egen vinning i. Men vissa personer kan känna av den positiva hälsoeffekten snabbare än andra. Exempelvis den som är stressad eller präglad av depression.

På tio veckor kan du, med verktyg som yogapass, meditationer och vägledning, nå en mer balanserad livsstil. Målet är att du ska bli stark, smidig och stressfri. Vilket du blir efter bara några veckor, enligt Annika Kvist.

– Verktygen ska vara så enkla som möjligt att använda så att de kan bli en del av din vardag utan att du behöver göra alltför stora förändringar, säger Annika.

LÄS MER: 10 råvaror som får dig att må bra

Rätt kost och vardagsmotion

Huvudfokus i kursen är genomgående på yoga men även på kost, vardagsmotion och positivt tänkande. Här är vad kursen innehåller:

  • Ett 10-veckorsprogram. Dag för dag guidas du genom yogapass, meditationer och vägledning, som hjälper dig skapa en hälsosam och yogisk vardag.
  • 6 yogapass (15–60 minuter).
  • 3 vägledda meditationer och en självreflektionsövning.
  • Enkla och nyttiga tips för bättre matvanor med vardagsrecept.
  • Enkla tips på hur du kan kombinera din yoga med annan vardagsmotion.
  • Tips på hur du ska tänka för att få en mer positiv och glädjerik vardag.
  • Ett enkelt yogapass du kan göra med barnen.

Här kan du läsa mer om kursen och boka din plats.

NUVARANDE Börja med yoga – och kom i form på 10 veckor
NÄSTA 4 veckors enkel sockerdetox som gör dig både mätt & lätt