Inte nog med att yoga kan göra oss mer rörliga, smidiga och starka. Det kan också göra oss mer motståndskraftiga, hjälpa oss fokusera bättre, lindra smärta, oro och minska risk för depression. Och inte minst – hjälpa oss att hitta lugnet! Hur är det egentligen möjligt?

Vi frågade yogaexperten Sara Hoy, som skrivit boken Yoga, vetenskap och fakta – därför funkar det. Enligt Sara så handlar det om flera saker:

– Yogan innehåller framför allt två saker som jag menar att många av oss lider brist på i dag – rörelse och återhämtning. Sedan har du ju även mental träning som ett inslag i många former av yoga också.

Du får alltså träning, avspänning och boostar dig mentalt under tiden som du rör dig på yogamattan. Rörelse tar hand om stresshormoner samt gör oss mer fokuserade. Lugna yogarörelser sänker även nivåerna av stresshormonet kortisol i din kropp, vilket både ger bättre återhämtning och stärker ditt immunförsvar.

Meditation och mindfulness har också positiv inverkan på stress, vilket gör det lättare för oss att hantera ångest, oro och i vissa fall även en del smärta. För det du tänker, dina egna tankar, är direkt kopplat till de stressreaktioner som pågår i din kropp. Om du kan hantera dina tankar på ett lugnt och balanserat sätt, så kan faktiskt hela du bli lugnare. I ett stressat tillstånd däremot så blir det lättare att förstora problem, och då kan mycket kännas mer svårhanterligt.

Att stressa behöver inte vara farligt, men brist på återhämtning kan bli riktigt farligt. Yogar du regelbundet så får du naturligt återhämtnings-stunder för dig själv, då du måste fokusera på dig själv och dina tankar ett tag. Dessutom hjälper andningen i yoga dig att komma ner i varv.

– VILL DU BÖRJA med yoga för att hitta lugnet, välj yoga som kombinerar det fysiska med att slappna av.

Upplever du dig stressad av att hinna med alla rörelser på en yogaklass, testa en form som inte går så fort. Om du upplever att en stillsam yogaklass stressar dig – välj en yogaform där du ”gör” mer. Återhämtning kan betyda olika saker för olika personer.

– För någon som idrottar/tränar i storutsträckning så kan yogans fysiska delar innebära återhämtning, medan det för en icke-tränande person kan innebära just ett måttligt till tufft träningspass. Vissa kommer till ro genom de mer stillsamma teknikerna.

DU KAN ALLTSÅ BEHÖVA testa dig fram för att hitta just din yogaform.

– Läs på och gå på någon yoga som passar ditt behov vad gäller fysiska rörelser, avslappning, andningsträning, meditation och så vidare. Jag håller själv på med flera olika yogaformer och tror inte att man måste låsa sig fast vid en.

Hur lång tid det tar att känna av de lugnande effekterna av yoga är olika för olika människor?

– Själv upplever jag att jag kommer lite mer till ro bara av att ställa mig på en yogamatta. Det viktigaste kommer att vara att hitta en regelbundenhet, att göra lite och ofta. Sedan kan man bygga på om man vill.

Det kan vara bra att vara medveten om att det också kan finnas en kort period av invänjning. Allt kanske inte känns underbart direkt, och inte hela tiden heller för den delen. Man får ha tilltro till processen och se de små framsteg man gör gång för gång.

Yoga som stressdetox – därför funkar det

➔ När vi stressar kopplar det sympatiska nervsystemet på, och stresshormoner går ut i kroppen. Hjärtat slår fortare, och blod skickas ut till muskler framför matsmältningsapparaten som då saktas ner. Hjärnan blir fokuserad och känslig för förändring. Kortisol – som kortvarigt ökar din motståndskraft men på längre sikt kan få motsatt effekt och påverka bland annat minnet – går ut i kroppen.

➔ Återhämtning sker med hjälp av det parasympatiska nervsystemet. Det ansvarar för att få kroppen i balans igen efter ett stresspåslag. Det sätter igång läkande processer i kroppen, sänker blodtryck, puls, och ser till att matsmältningen får mer utrymme. Lugnande må bra-hormonet oxytocin utsöndras.

➔ Enligt Sara Hoy tycks även yoga stimulera vagusnerven, som är kopplad till kroppens lugn och ro-system. Vagusnerven har över 80 000 nervtrådar kopplade till sig och börjar i hjärnstammen, går ner i överkroppen via hjärtat och andningsmuskeln till tarmar och organ. När vagusnerven stimuleras slår hjärtat långsammare och blodtrycket sänks. Nu kickas kroppens återhämtningssystem igång, och dina glatta muskler, som finns i blodkärl och organ, slappnar av. Nu har du lättare att känna dig lugn och tillit.

➔ Forskning visar också att yoga kan sänka dina nivåer av stresshormonet kortisol. Det verkar också kunna stimulera GABA, ett hormon med lugnande effekt på kroppens stressystem.

Psst! Kolla in våryogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr