Yoga och yin yoga kan vara precis vad du behöver för att hitta lugnet i en stressig vardag! Därför har vi på ToppHälsa satt ihop en kurs med vår yogainstruktör Annika Kvist där du får lära dig övningar som du kan göra hemma, även om du är nybörjare. Dessutom får du smarta livsknep och härliga recept. Men redan här ger Annika smarta tips, och berättar mer.

Annika Kvist
Gör: Kursledare, yogainstruktör, kostrådgivare. Arbetar som affärschef för nya affärer på Bonnier Magazines & Brands.
Bor: I Bromma utanför Stockholm.
Gillar: Att jobba, vara aktiv och att umgås med familj och vänner.
Tankar energi: Med yin yoga, hälsosam mat, vardagsmotion och positiva tankar.

– Med den här kursen vill jag dela med mig av mina bästa råd och tips för att hitta en balanserad vardag, med fokus på yoga, säger Annika Kvist.

– Kursen vänder sig till dig som vill leva ett aktivt liv och ha många saker igång samtidigt och den vill fånga upp människor som ibland känner av stress eller känner att de vill ha en mer balanserad livsstil. Här får du alla tipsen du behöver för att hålla dig själv i bra balans.

yoga yin yoga övningar kurs nybörjare hemma

Annika Kvist är yogainstruktör, kostrådgivare och din kursledare i ToppHälsas stressa ner med yoga & yinyoga-kurs på 10 veckor.

Varför är just yoga och yin yoga så bra?

– Yoga minskar stressen i kroppen genom att frigöra fysiska och mentala spänningar och öppnar upp för att prana, det vill säga gör så att livsenergi kan flöda fritt i kroppen. Det resulterar i bättre sömn, ett ökat inre lugn och en ökad mental klarhet. Inte nog med det, yogan bygger styrka inifrån och ökar kroppens flexibilitet och rörlighet. Rörlighet vill vi ha när vi blir äldre, så vi kan fortsätta leva ett aktivt liv även på ålderns höst. Så tveka inte, häng med på kursen. Var nyfiken och känn efter vad yogan gör med dig!

Är yogaövningarna lätta att göra hemma?

– Ja, tanken är att det ska vara enkelt att göra alla övningar. Kursen utgår från deltagaren och beroende på dagsform och hur mycket tid som finns väljer man pass själv.

Kan jag göra alla yogaövningar om jag är nybörjare?

– Självklart, det är enkla övningar som fungerar för alla. Den röda tråden i kursen är enkelhet och kontinuitet.

Vad är det för skillnad på yoga och yin yoga?

– I yoga bygger vi sekvenser där andning och asanas, alltså yogapositioner, hänger ihop för att skapa flöden. Vi jobbar med styrka, balans och flexibilitet i våra muskler och i kroppen. I yin yoga håller vi längre i varje position, mellan 3-5 min, och vi jobbar med inte främst med våra muskler utan istället med vår bindväv och fashia som omsluter våra muskler. De fyller olika syften helt enkelt, yoga väcker och bygger kroppen medan yinyogan återhämtar kroppen och knoppen!

Vad får man mer ut av kursen, utöver yogan?

– Utöver yogapass som passar för olika tillfällen så får du även recept på näringsrik vardagsmat samt tips kring hur du får in vardagsmotion och positiva tankar i din vardag. Allt hänger liksom ihop. Kursen löper under 10 veckor och förhoppningen är att du efter avslutat kurs, skall ha kunskap och insikt om hur du fungerar samt verktyg för att hitta en balans i vardagen, för att orka leva ett aktivt och roligt liv.

Klicka här för att läsa mer om yogakursen!

yoga yin yoga hemma kurs nybörjare övningar

Har du något exempel på ett vardagshälso-recept?

– Ja, till exempel får du recept på en ingefära-shot som både är bra för matsmältningen och för förbränningen. (Receptet på ingefära-shot hittar du längst ner här i artikeln!)

Hur använder DU yoga och yin yoga i vardagen?

– Jag använder yogan som ett verktyg för att hitta balans och landa i mig själv. När jag känner mig trött och stressad så är det yin yoga som gäller. När jag behöver energi, och vill bygga styrka och rörlighet, fokuserar jag på dynamisk yoga. Ibland söker jag fokus och koncentration, då gör jag ett yogapass med mycket balansövningar. Yogan är viktig del av mitt liv och ett underbart verktyg att ta till oberoende på vart jag befinner mig och hur jag mår.

På vilket sätt hjälper yogan dig?

– Yogan hjälper mig att reflektera över livet. Jag har alltid ett ärligt möte med mig själv på mattan och ibland kan det bli underhållande och givande dialoger. Efteråt bli jag mer klarsynt och lugn. Jag vill verkligen rekommendera alla att börja lyssna inåt och reflektera över livet. Det är en grymt härlig känsla att möta sig själv – på riktigt!

Det här är yin yoga:

Allt fler upptäcker yin yogan som ett sätt att återhämta sig och fylla på energi, inte så konstigt då fördelarna med den här yogaformen är många. Det unika med yinyogan som yogastil är att den bygger på aktiv vila i avslappnade och stillsamma övningar. Man håller yogapositionerna länge, minst 3-4 minuter och lyssnar noga på kroppen i varje övning. Yin yogan fokuserar på att öppna upp leder, stela höfter, baksidor av ben och vader vilket göra att man blir smidigare.

Att utöva yin yoga har visat sig lindra muskelsmärtor i knän och rygg- och nackvärk och balanserar en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Yinyogan fyller dig också med färsk, ny energi och den ger också bättre sömn, ett ökat inre lugn och mental klarhet – den har helt enkelt en läkande effekt.
Yinyoga passar också väldigt bra att variera med annan mer aktiv träning som löpning, styrketräning och mer dynamiska yogastilar. Du varierar då yin (lugn och avslappning) med yang (aktivitet och dynamik) vilket skapar en bra balans i kroppen.

yoga yin yoga övningar hemma kurs nybörjare

ToppHälsas chefredaktör Pamela Andersson har kollat in yogakursen och rekommenderar den för alla som vill hitta ett lugnare tempo – oavsett om du är nybörjare på yoga eller van.

Så fungerar yogakursen:

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. Du får bland annat yoga-övningar och yin yoga-övningar som du kan göra hemma och som passar både nybörjare och den som har yogat tidigare. Men även om kursens huvudfokus är på yoga så får du även verktyg för att äta hälsosamt, vardagsmotionera och för att tänka mer positiva tankar.

Verktygen ska vara så enkla som möjligt att använda så att de kan bli en del av din vardag, utan att du behöver göra alltför stora förändringar. Ändå kommer du efter några veckor med den här kursen att uppleva stora förändringar i ditt liv!

Yogakursen passar dig som lever ett aktivt liv och som vill må bättre och orka mer genom att ta hand om dig själv. Den passar även dig som ibland känner av stress och oro i vardagen och som vill lära dig ett välfungerande sätt att hantera detta för att få en mer balanserad livsstil.

Yogakursen utgår från dig! Du ska inte behöva tvinga dig till någonting utan förhoppningsvis känna glädje i att hitta en mer hälsosam livsstil. Tänk på att det tar 66 dagar att förändra ett beteende så ge inte upp om du efter några dagar tappar lusten, det är bara att fortsätta så blir det snart en god vana.

 yoga yin yoga övningar hemma kurs nybörjare

Yogakursen innehåller:

  • Ett 10-veckorsprogram. Vecka för vecka guidas du genom yogapass, meditationer och näringsrik kost, som hjälper dig skapa en hälsosam och yogisk vardag.
  • 6 yogapass (15–60 minuter) som du kan göra beroende på tidstillgång och dagsform.
  • 3 vägledda meditationer och en självreflektions-övning.
  • Enkla och nyttiga tips för bättre matvanor med vardagsrecept på frukost, lunch och middag och mellanmål.
  • Enkla tips på hur du kan kombinera din yoga med annan vardagsmotion som inte tar mycket tid i anspråk.
  • Tips på hur du ska tänka för att få en mer positiv och glädjerik vardag.
  • Ett enkelt god natt-yogapass som du även kan göra tillsammans med barn (de mår också bra av yoga).

Obs! Yogakursen är tio veckor men du har tillgång till allt material i ett år. Du gör kursen online på din dator, surfplatta eller smartphone.

Ett smakprov ur receptbanken i yogakursen:
yin yoga övningar hemma nybörjare kurs

Recept på ingefärashot

300 g ingefära
3 citroner
8 dl vatten
3 msk honung

Gör så här: Riv ingefäran grovt, helst utan skal, och koka i 20 minuter på låg värme. Sila av ingefäran och blanda i honungen. Pressa ner citronerna, tillsätt vatten och sila ner i en glasflaska. Kyl ner flaskan och förvara i kylskåpet. Den håller sig i cirka fyra veckor.

Kolla in kursen Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor lite mer:

Kopknapp rosa vanster

NUVARANDE Yoga & yin yoga dig stressfri + lär dig leva hälsosammare på 10 veckor
NÄSTA Nyttig äppelpaj – utan raffinerat socker, gluten eller mjölk (gott recept!)